diumenge, 13 de maig del 2012

AKIRA KUROSAWA

                                                               AKIRA KUROSAWA





Biografia

Va néixer a Tòquio (Japó) el 1910 i va morir també a Tòquio el 1998. Després dels
seus estudis secundaris va començar a interessar-se per la pintura però sense arribar
a estudiar-la. Era de família cinèfila: son pare era un gran aficionat al cinema
occidental i hi duia tota la família, i son germà gran, en Heigo, era un lector de films
muts per a analfabets que, quan l'Akira tenia 23 anys, es va suïcidar. L'Akira, doncs,
aviat va descobrir la seva inclinació pel cinema i abandonà la seva feina fins aleshores
-la il·lustració de llibres- i entrà a treballar als estudis de la productora Photo Chemical
Laboratory (PCL) que més tard formaria part de la poderosa Toho. Fou ajudant de
direcció treballant sovint per al director Kajiro Yamamoto entre el 1936 i el 1943.
El 1940 es va iniciar com a guionista treballant per a unl film de l'esmentat Yamamoto:
Uma. Aconseguí vendre altres guions però no se'n feu cap pel·lícula. Per fi, el 1943
debutà com a director amb Sugata Sanshiro, la història d'un judoka que tingué un
gran èxit al Japó. XDurant la Segona Guerra Mundial es va veure obligat a fer films
de propaganda antiamericana. Però acabada la guerra començà a distingir-se pels
seus films que criticaven la soceitat japonesa. No parà de dirigir però no es feu
internacionalment famós fins el 1951 quan el seu film Rashomon (1950) va guanyar
el Lleó d'Or de la Mostra de Venècia i l'Òscar de Hollywood a la millor pel·lícula
estrangera. A partir d'aleshores la seva fama i el seu prestigi anirien sempre en augment.
Tres anys més tard va guanyar el Lleó de Plata a la mateixa Mostra  amb Sichinin 
no samurai (1954). Malgrat els èxits en Kurosawa tingué dificultats de finançament
al Japó i això desencadenà un intent de suïcidi el 1971. En el futur els seus films ja no
foren produccions japoneses sinó internacionals, com la russa Dersu Uzala, que el
1975 li va valdre el segon Òscar de Hollywood al millor film de parla no anglesa i
que he volgut per a batejar aquest blog de cinema. El 1980 va guanyar la Palma d'Or
del Festival de Cannes amb Kagemusha, aquesta vegada patrocinat pels productors
americans George Lucas i Francis Ford Coppola. El 1990 fou guardonat amb un
Óscar honorari de Hollywood pel conjunt de la seva carrera i el 1994 va rebre el
prestigiós premi Kyoto del seu país.

Kurosawa ha estat potser el director que més ha cuidat el que mostra en pantalla de
manera que no sols s'hi vegi allò que és important sinó que la composició sigui perfecta
i els colors estiguin adequadament combinats. Tot ha de respondre a la història que
es narra i així les bromes que envolten el bosc de Birnam de Kumonosu jo (1957),
l'adaptació que féu Kurosawa de Macbeth, no hi són només per a donar interès a la
història i fer més bella la imatge sinó, sobre tot, per reflectir l'estat d'ànim angoixat i
desnortat del protagonista. En el seus films la càmera sempre és a punt per a subratllar
la incapacitat dels protagonistes per estar en pau amb si mateixos i amb els altres.
Només cal veure qualsevol dels seus films: Rashomon (1950), Sichinin no samurai 
(1954), Akahige (1965), Dersu Uzala (1975) o Kagemusha (1980). En això fou
un gran mestre i en conjunt un gran artista. També cal recordar els seus actors fetitxes,
sobre tot el Toshiro Mifune, immens, però també en Tatsuya Nakadai o en Takashi
Shimura. Fou influït pel teatre japonès i alguns mestres del cinema nordamericà com
Frank Capra, Howard Hawks o William Wyler, però a qui més admirava fou a John
Ford. També cal dir que Kurosawa fou muntador de quasi tots els seus films tenint
així un control absolut sobre el que els espectadors veurien i el ritme de les imatges.
Sobre Toshiro Mifune va dir: "En Mifune tenia una mena de talent que no habia
trobat abans en el cinema japonès. Consistia, sobre tot, en la velocitat en que
s'expressava, era sorprenent. A l''actor mitjà japonès li hagueren calgut sis segons
per tal d'aconseguir mostrar una impressió, un sentiment; a en Mifune només n'hi
calien dos. Tanta era la rapidesa dels seus moviments que en una sola acció
expressava el que als altres hagueren fet en tres accions. Ho projectava tot endavant
de manera directa i amb una gran determinació. Tenia el més agut sentit del timing
que hagi vist en un actor japonès. I a més a més de la seva rapidesa tenia una aguda
sensibilitat."


Filmografia


Sugata Sanshiro, 1943
                       Durada: 80 minuts
                       Producció: Toho Films
                       Argument: Tsuneo Tomita
                       Guió: Akira Kurosawa
                       Fotografia: Akira Mimura
                       Director artístic: Masao Totsuka
                       Muntatge: Toshio Goto i Akira Kurosawa
                       Música: Seiichi Suzuki
                       Repartiment: Denjiro Okochi, Susumu Fujita, Rynosuke Tsukigata,
                                           Takashi Shimura, Yukiko Todoroki, Yoshio Kosugi,
                                           Ranko Hanai, Kokuten Kodö, Akitabe Kono, Soji
                                           Kiyikawa

                       Fou el primer film i abordà la vida d'un lluitador de judo que
                       va tenir un gran èxit al seu país. No l'he vista.


Ichiban Utsukushiku, 1944
                       Durada: 85 minuts
                       Producció: Toho Films
                       Argument: Akira Kurosawa
                       Guió: Akira Kurosawa
                       Fotografia: Joji Obara
                       Director artístic: Teruaki Abe
                       Muntatge: Toshio Goto
                       Música: Siichi Suzuki
                       Repartiment: Yoko Yaguchi, Sayuri Tanima, Takako Irie, Akitate
                                           Kono, Unpei Yokoyama, Takashi Shimura

                       El seu segon film el va dedicar a les dones: unes treballadores d'una
                       fàbrica d'instruments òptics durant la Segona Guerra Mundial. No
                       l'he vista.


Zoku Sugata Sanshiro, 1945
                       Durada: 83 minuts
                       Producció: Toho Films
                       Argument: Akira Kurosawa
                       Guió: Akira Kurosawa
                       Fotografia: Takeo Ito
                       Director artístic: Kazuo Kubo
                       Muntatge: Toshio Goto
                       Música: Soiichi Suzuki
                       Repartiment: Susumu Fujita, Denijiro Okochi, Yuyiko Todoroki,
                                           Rynosuke Tsukigata, Eijiro Tono, Tadashi Suganuma

                       Seqüela del seu primer film, però ara amb guió propi. No l'he vista.


Tora no o fumu otokotachi, 1945
                       Durada: 59 minuts
                       Producció: Motohiko Ito i Toho Films
                       Argument: Akira Kurosawa
                       Guió: Akira Kurosawa
                       Fotografia: Takeo Ito
                       Director artístic: Kazuo Kubo
                       Muntatge: Toshio Goto
                       Música: Tadashi Hattori
                       Repartiment: Denjiro Okochi, Susumu Fujita, Kenichi Enomoto,
                                           Masayuki Mori, Takashi Shimura, Hanshiro Iwai

                       No l'he vista.


Asu o tsukuru hitobito, 1946
                       Durada: 83 minuts
                       Producció: Toho Films
                       Argument: Yusuku Yamagata i Kajiro Yamamoto
                       Guió: Yusuku Tamagata i Kajiro Yamamoto
                       Fotografia: Mitsuo Miura, Taiichi Kankura i Takeo Ito
                       Director artístic: Kazuo Kubo
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Noburu Ito
                       Repartiment: Kenji Susukida, Chieko Nakakita, Mitsue Tachibana,
                                           Masayuki Mori, Chieko Takehisa, Takashi Shimura,
                                           Yuriko Hamada

                       No l'he vista.


Waga seishun ni kuinashi, 1946
                       Durada: 101 minuts
                       Producció: Toho Films
                       Argument: Eijiro Hisalta
                       Guió: Eijiro Hisalta
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Keiji Kitagawa
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Tadashi Hattori
                       Repartiment: Susuma Fujita, Denjiro Okochi, Satsuko Hara, Akitare
                                           Kono, Takashi Shimura, Masao Shimizu, Eiko Miyoshi,
                                           Kokuten Kodö, Haruko Sugimura

                       No l'he vista.

Subarashiki nichiyobi, 1947
                       Durada: 108 minuts
                       Producció: Toho Films
                       Argument: Keinosuke Uekusa
                       Guió: Keinosuke Uekusa
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Kazuo Kubo
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Tadashi Hattori
                       Repartiment: Isao Numazaki, Chieko Nukakita, Ichiro Sugai, Midori
                                           Ariyama, Zeko Nakamura, Masao Shimizu, Atsushi
                                           Watanabe

                       No l'he vista.


Yoidore tenshi, 1948
                       Durada: 98 minuts
                       Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
                       Argument: Keinosuke Uekusa i Akira Kurosawa
                       Guió: Keinosuke Uekusa i Akira Kurosawa
                       Fotografia: Takeo Ito
                       Director artístic: So Matsuyama
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Takashi Shimura, Toshiro Mifune, , Reisaburo Yamamoto,
                                           Michiko Kogure, Noriko Sengoku, Choko Lida, Eitaro
                                           Shindo, Yoshiko Kuga, Chieko Nakakita, Shizuko Kasagi

                       Primera col·laboració amb l'actor Toshiro Mifune. No l'he vista.


Shizukanaru Ketto, 1949
                       Durada: 95 minuts
                       Producció: Daiei Films
                       Argument: Kazuo Kikuta
                       Guió: Akira Kurosawa i Senkichi Taniguchi
                       Fotografia: Soichi Aisaka
                       Director artístic: Koichi Imai
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Akira Ifukube
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Miki Sanjö, Noriko
                                           Sengoku, Kenjiro Uemura

                       No l'he vista.


Norainu, 1949
                       Durada: 122 minuts
                       Producció: Sojiro Motoki, Kyokai Gejiutsu Eiga/Shintoho/Toho Films
                       Argument: Akira Kurosawa i NoRyzuko Kikushima
                       Guió: ASkira Kurosawa i Ryjuko Kikushima
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Takashi Matsuyama
                       Muntatge: Yoshi Sugihara
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Keiko Awaji, Isao
                                           Kimura, Eiko Miyoshi, Teruko Kishi, Reizaburo
                                           Yamamoto, Eijiro Tonö

                       No l'he vista.


Shubun, 1950
                       Durada: 122 minuts
                       Producció: Shchiku Films
                       Argument: Akira Kurosawa i Ryzuko Kikushima
                       Guió: Akira Kurosawa i Ryzuko Kikushima
                       Fotografia: Toshio Ikukata
                       Director artístic: Tatsuo Hamada
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Yoshiko Yamaguchi, Takashi Shimura,
                                           Yoko Katsuragi, Sakae Ozawa, Noriko Sengoku

                       No l'he vista.


Rashomon (Rashomon), 1950
                       Durada: 88 minuts
                       Producció: Jingo Minoru, Masaichi Nagata i Daiei Films
                       Argument: Rynosuke Akutagawa
                       Guió: Shinobu Hashimoto i Akira Kurosawa
                       Fotografia: Kazuo Miyagawa
                       Director artístic: So Matsuyama
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Machiko Kyo, Masayuki Mori, Takashi
                                           Shimura, Kichijiro Ueda, Minoru Chiaki, Daisuke Katö,
                                           Fumiko Honma

                       El film més antic que he vist d'en Kurosawa, una fascinant història vista
                       des dels diferents punts de vista dels seus protagonistes. Una fotografia
                       i composició impecables i unes interpretacions memorables dels dos
                       actors fetitxes i de la Machiko Kyo.
                       La meva valoració: ****


Hakuchi, 1951
                       Durada: 166 minuts
                       Producció: Takashi Koide, Shochiku Films
                       Argument: Fiodor Dostoievski
                       Guió: Akira Kurosawa
                       Fotografia: Toshio Ikugata
                       Director artístic: So Matsuyama
                       Muntatge: Yoshi Sugihard
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Masayuki Mory, Setsuo Hara, Takashi
                                           Shimura, Yoshiko Kuga, Chieko Higashiyama, Minoru
                                           Chiaki, Eijiro Yanagi, Bokuzen Hidari

                       Excel·lent adaptació de la novel·la L'idiota de Dostoievski. Pel que
                       es veu n'hi ha una altra versió més llarga encara que no he vist. Aquesta
                       compta amb la fotografia i les actuacions com a punts forts. El guió
                       està força ben resolt donada la llargària de la novel·la. Fa molts anys
                       (quasi trenta) que la vaig veure i em caldria repetir per jutjar-la millor.
                       La meva valoració: ***


Ikiru (Vivir), 1952
                       Durada: 143 minuts
                       Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
                       Argument: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Ogumi
                       Guió: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Ogumi
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Takashi Matsuyama
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Takashi Shimura, Nobuo Kaneko, Kumeko Urabe,
                                           Miki Odagiri, Kamatari Fujiwara, Haruo Tanaka,
                                           Bokuzen Hidari, Minoru Chiaki, Nobuo Nakamura,
                                           Kusuo Abe

                       Gran pel·lícula que gira al voltant del retrat humà d'un funcionari
                       una mica repatani. L'estil de'n Kurosawa comença ja a prendre
                       les seves dimensions més profundes i extreu d'en Shimura tota
                       l'ànima i poder de commoure.
                       La meva valoració: ****


Sichinin no samurai (Los siete valientes), 1954
                       Durada: 207 minuts
                       Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
                       Argument: Shinobu Hashimoto, Hideo Oguni i Akira Kurosawa
                       Guió: Shinobu Hashimoto, Hideo Oguni i Akira Kurosawa
                       Fotografia: Asaichi Nakai
                       Director artístic: Takashi Matsuyama
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Fumio Hayasaka
                       Repartiment: Takashi Shimura, Toshiro mifune, Seiji Miyaguchi,
                                           Minoru Chiaki, Daisuke Kato, Isao Kimura, Yoshio
                                           Inaba, Bokuzen Hidari, Kamatari Fujiwara, Yoshio
                                           Tsuchiya, Yukiko Shimazaki

                       Per a mi la primera gran obre mestra d'en Kurosawa. Es tracta d'un
                       film monumental -tres hores i mitja de durada- en el qual hi ha tots
                       els temes humans, l'amor, l'admiració, l'audàcia, la reflexió, la 
                       prudència, la valentia, la covardia, la por, la violència, la pobresa, la 
                       modèstia, la fatxenderia, la gasiveria, la generositat, etc., etc. Tot
                       narrat amb un pols sostingut en tensió fins al darrer minut i amb una
                       posada en escena absolutament magistral. La composició és
                       absolutament impressionant i les interpretacions estan a un nivell
                       altíssim. Sens dubte uns dels millors fims de la història del cinema.
                       La meva valoració: *****


Ikimono no kiroku, 1955
                       Durada: 104
                       Producció: Sojiro Motoki, Toho Films
                       Argument: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Oguni
                       Guió: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Oguni
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Fumio Hayasaka i Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Eiko Miyoshi, Masao Shimizu,
                                           Noriko Sengozu, Minoru Chiaki, Kioko Aoyama,
                                           Akemi Negishi, Yoichi Tachiyama, Takashi Shimura

                       No l'he vista. 


Komonosu jo, 1957
                       Durada: 110 minuts
                       Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
                       Argument: William Shakespeare
                       Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni i Shinobu Hashimoto
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Isuzu Yamada, Takamaru Sasaki,
                                           Takashi Shimura, Minoru Chiaki, Akira Kubo, Isao
                                           Kimura, Chieko Naniwa

                       Magnífica adaptació de Macbeth de Shakespeare. Sobèrbia posada
                       en escena, grans actors i fotografia impecable. Encara que no estrenada
                       comercialment al nostre país, fou traduïda posteriorment com Trono
                       de sangre.
                       La meva valoració: ****


Donzoko, 1957
                       Durada: 125 minutsDurada:
                       Producció:
                       Argument:
                       Guió:
                       Fotografia:
                       Director artístic:
                       Muntatge:
                       Música:
                       Repartiment:
                       Producció: Sojiro Motoki, Akira Kurosawa i Toho Films
                       Argument: Maksim Gorki
                       Guió: Akira Kurosawa i Hideo Oguni
                       Fotografia: Kazuo Yamakazi
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Ganjiro Nakamura, Isozu Yamada, Kyoko Kagawa,
                                           Kichiro Veda, Toshiro Mifune, Eijiro Tonö, Eiko
                                           Miyoshi, Akemi Negishi, Nijiko Kiyokawa, Koji
                                           Mitsui, Kamatari Fujiwara, Minoru Chiaki

                       Adaptació de la novel·la Els baixos fons d'en Maksim Gorki. Crec
                       que és un bon film, però no l'he vist. No estrenada comercialment 
                       fou traduïda amb el títol de la novel·la d'en Gorki: Los bajos fondos.


Kakushi toride no san akunin, 1958
                       Durada: 139 minuts
                       Producció: Masumi Fujimoto i Toho Films
                       Argument: Ryuzo Kikushima
                       Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni i Shinobu Hashimoto
                       Fotografia: Ichio Yamakazi
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Misa Uehara, Susumu Fojita, Minoru
                                           Chiaki, Kamatari Fujiwara, Takashi Shimura, Eiko
                                           Miyoshi, Toshiko Higuchi

                        Va ser traduïda posteriorment com La fortaleza escondida, tot i que
                        no s'havia estrenat comercialment. No l'he vista.


Warui yatsu hodo yoku nemuru, 1960
                       Durada: 150 minuts
                       Producció: Akira Kurosawa, Tomoyuki Tanaka/Toho Films
                                        i Kurosawa productions
                       Argument: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Eijiro Hisalta, Ryuzo
                                        Kikushima i Shinobu Hashimoto
                       Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Eijiro Hosalta, Ryuzo
                                        Kikushima i Shinobu Hashimoto
                       Fotografia: Yuzuru Aizawa
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Masayuki Mori, Kyoko Kagawa,
                                           Tatsuya Mihashi, Takeshi Kato, Takashi Shimura,
                                           Akira Nishimura, Kamatari Fujiwara, Ken Mitsuda,
                                           Kyu Sazanka

                       No es va estrenar en el seu moment al nostre país però 
                       posteriorment va se traduïda com Los canallas duermen en paz. 
                       No l'he vista.

Yojimbo, 1961
                       Durada: 110 minuts
                       Producció: Tomoyuki Tanaka, Ryuko Kikushima/Toho Films i
                                        Kurosawa Productions
                       Argument: Akira Kurosawa i Ryuzo Kikushima
                       Guió: Akira Kurosawa i Ryuzo Kikushima
                       Fotografia: Kazuo Miyagawa
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Eijiro Tono, Seizaburo Kawazu, Isuzu
                                           Yamada,  Hiroshi Tachikowa, Tatsuya Nakadai, Kyu
                                           Sazanka, Daisuke Katto, Kamatari Fujiwara, Yoko
                                           Tsukasa

                       Aquesta pel·lícula, que fou la primera col·laboració de Tatsuya Nakadai
                       amb el director, constitueix una història a la vegada sensible i violenta
                       filmada amb un domini magistral de la direcció d'actors, dels espais,
                       de la composició i del muntatge que la converteixen en una de les obres
                       mestres d'en Kurosawa. Tot i que no s'estrenà comercialment al nostre 
                       paísposteriorment va ser traduïda com El mercenari.
                       La meva valoració: *****


Tsubaki Sanjuro, 1962
                       Durada: 96 minuts
                       Producció: Tomoyuki Tanaka, Ryuzo Kikushima/Toho Films i
                                        Kurosawa Productions
                       Argument: Shugoro Yamamoto
                       Guió: Ryuzo Kikushima, Hideo Oguni i Akira Kurosawa
                       Fotografia: Fukuzo Koizumi i Kozo Saito
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Tatsuya Nakadai, Yuzo Kayama, Keiju
                                           Kobayashi, Masao Shimizu, Takashi Shimura, Kamatari
                                           Fujiwara, Yonosuke Ito, Tekako Irie, Reiko Dan

                       No l'he vista.


Tengoku to jigoku (El infierno del odio), 1963
                       Durada: 143 minuts
                       Producció: Tomoyuki Tanaka, Ryuzo Kikushima/Toho Films
                                         i Kurosawa Productions
                       Argument: Ed MacBain
                       Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Eijiro Hisalta i Ryuzo
                                Kikushima
                       Fotografia: Takao Saito i Asakazu Nakai
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Kyoko Kagawa, Tsutomu Yamazaki.
                                           Tatsuya Nakadai, Isao Kimura, Yutaka Sada, Yoshio
                                           Tsuchiya, Reiko Dan, Nobuo Nakamura, Jun Tazaki

                       Excel·lent adaptació d'una novel·la negra americana filmada amb
                       una gran força i una gran humanitat. Magnífica posta en escena
                       i actuacions esplèndides. 
                       La meva valoració: ****


Akahige (Barbarroja), 1965
                       Durada: 185 minuts
                       Producció: Tomoyuki Tanaka Ryuzo Kikushima /Toho Films
                                         i Kurosawa Productions
                       Argument: Shugoro Yamamoto
                       Guió: Akira Kurosawa, Masahito Ide, Hideo Oguni i Ryuzo
                                Kikushima
                       Fotografia: Takao Saito i Asakazu Nakai
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Masaru Sato
                       Repartiment: Toshiro Mifune, Yuzo kayama, Yoshio Tsuchiya,
                                           Terumi Niki, Tsutomu Yamazaki, Yoko Naito,
                                           Reiko Dan, Akemi Negishi, Kyoko Kagawa, Eijiro
                                           Tono

                       Una altra de les obres mestres indiscutibles del director. Una història
                       de metges i malalts amb un aprofundiment tallant en la natura humana
                       i un dels treballs més aconseguits en la composició de cadascun dels
                       plans del film. Interpretacions impressionants i durada imperceptible
                       donada la prfunditat de que se'ns explica.
                       La meva valoració: *****


Dodes'ka-den, 1970
                       Durada: 140 minuts
                       Producció: Akira Kurosawa, Yoichi Matsue/Yonki-No-Kai-Toho Films
                       Argument: Shugoro Yamamoto
                       Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni i Shinobu Hashimoto
                       Fotografia: Takao Saito i Yasumichi Fukusawa
                       Director artístic: Yoshiro Muraki i Shinobu Muraki
                       Muntatge: Reiko Keneko
                       Música: Toru Takemitsu
                       Repartiment: Zuchi Yoshitaka, Kon Sugai, Kazou Kato Junzaburo Ban,
                                           Kiyoko Tange, Michio Hino, Tatsuhai Shimokawa, Keiji
                                           Furuyama, Hisasbi Igawa, Hideko Okiyama

                       No l'he vista.


Dersu Uzala (Dersú Uzalá), 1975
                       Durada: 141 minuts
                       Producció: Eiti Mattsue/Mosfilm/Toho Films
                       Argument: Vladimir Klardievic Arseniev
                       Guió: Akira Kurosawa i Yuri Nagibin
                       Fotografia: Asakazu Nakai
                       Director artístic: Yuri Raksha
                       Muntatge: V. Stepanovoi
                       Música: Isaak Shvartz
                       Repartiment: Maksim Munzuk, Yuri Solomin, A. Pyatrov, V. Kremeha,
                                           S. Chockmorov

                       Per a mi la millor pel·lícula d'en Kurosawa: la més rodona, la més poètica,
                       la més humana i la millor fotografiada. Es va superar a ell mateix. Immens
                       Maksim Munzuk (un director de teatre siberià doblat d'actor) i cant a la
                       natura i a la taigà absolutament insuperable. Plans com el del sopar amb la 
                       lluna i nel sol fent triangle amb l'aparell topogràfic, són inoblidables, igual 
                       que escenes com la del vell xinès desheretat a la porta de casa seva i 
                       somiant en el jardí perdut de casa seva, la del desubicat Dersú davant de
                       la xemeneia a la ciutat, l'emocionantíssim retrobament al principi de la
                       segona part o la fredor del funcionari que certifica la mort no es poden 
                       oblidar mai més. Una de les millors pel·lícules de la història de cinema. 
                       La meva valoració: *****

Kagemusha (Kagemusha, la sombra del guerrero), 1980
                       Durada: 179 minuts
                       Producció: Akira Kurosawa/Toho Co. Ltd./Kurosawa Productions
                       Argument: Akira Kurosawa i Masato Ide
                       Guió: Akira Kurosawa i Masato Ide
                       Fotografia: Takao Saito i Masahuru Euda
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Shin-Ichiro Ikebo
                       Repartiment: Tatsuya Nakadai, Tsutoru Yamazaki, Kenichi Hagiwara,
                                           Kota Yui, Hideji Otaki, Hideo Murata, Daisuke Ryu,
                                           Jumpachi Nezu, Mitsuko Baisho, Kaori Momoi

                       Una altra gran pel·lícula d'aquest prodigiós director. Una festa per als
                       ulls, el gust artístic i la contemplació de la bellesa. Tan magistral en les
                       escenes de masses com en les més intimistes. Plena de rituals del japó
                       més tradicional tractats amb veneració i exquisit bon gust. Tota ella
                       mostra el refinament altíssim del seu autor i de la cultura japonesa.
                       La meva valoració: *****


Ran (Ran), 1985
                       Durada: 160 minuts
                       Producció: Katsumi Furukawa, Serge Silberman, Masato Hara, Hisao
                                        Kurosawa, Greenwich Film Productions, Herald Ace i
                                        Nippon Herald Films
                       Argument: Hideo Oguni, Masato Ide i Akira Kurosawa
                       Guió: Hideo Oguni, Masato Ide i Akira Kurosawa
                       Fotografia: Asakazu Nakai, Takao Saito i Masahuru Ueda
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Toru Takemitsu
                       Repartiment: Tatsuya Nakadai, Mieko Harada, Jinpachi Nezu, Daysuke
                                           Ryu, Akira Terao, Yoshiko Miyazaki, Kazuo Kato, Jun
                                           Tazaki, Hitoshi Ueki, Norio Matsui, Hisashi Igawa, Kenji
                                           Kodama, Toshiya Ito

                       Va ser la pel·lícula més cara del cinema japonès rodada fins aleshores.
                       Però no varen ser diners llençats ja que es tracta d'una més que digna
                       adaptació d'El rei Lear de Shakespeare amb el refinament i el luxe de
                       mitjans que ja haviem vist al film anterior. 
                       La meva valoració: ****


Yume (Los sueños de Akira Kurosawa), 1990
                       Durada: 119 minuts
                       Producció: Allan H. Liebert, Hisao Kurosawa, Mike Y. Inoue,
                                        Seikichi Lizume, Steven Spielberg,
                       Argument: Akira Kurosawa
                       Guió: Akira Kurosawa
                       Fotografia: Masaharu Ueda, Takao Saito
                       Director artístic: Akira Sakuragi
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Sinichiro Ikebe
                       Repartiment: Akira Terao, Martin Scorsese, Mitsunori Isaki, Chishu
                                           Ryu, Mieko Harada


                       Encara que no fou acreditat, la pel·lícula fou codirigida per Ishiro Honda.
                       Es tracta d'un seguit de sketxos que aborden diversos temes: ecológic,
                       artístic, de la guerra, etc. És un bell i interessant film.
                       La meva valoració: ***


Hachigatsu no kyoshikyoku, 1991
                       Durada: 98 minuts
                       Producció: Seikichi Lizume, Mike Y. Inoue, Toru Okuyama, Hisao
                                        Kurosawa
                       Argument: Kiyoko Murata
                       Guió: Akira Kurosawa i Ishiro Honda (no acreditat)
                       Fotografia: Shoji Ueda i Takao Saito
                       Director artístic: Koichi Hamamura
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Sinichiro Ikebe
                       Repartiment: Richard Gere, Sachiko Murase, Hisashi Igawa, Narumi
                                           Kayashima, Tomoko Otakara, Mitsunori Isaki, Toshie
                                           Negishi, Hidetaka Yoshioka, Choichiro Kawarazaki,
                                           Mieko Suzuki

                       Traduïda posteriorment com Rapsodia en agosto. No l'he vista.


Madadayo, 1993
                       Durada: 134 minuts
                       Producció: Yuzo Irie, Yo Yamamoto i Hisao Kurosawa
                       Argument: Akira Kurosawa i Hyakken Uchida i Ishiro Honda
                                       (no acreditats)
                       Guió: Akira Kurosawa i Hyakken Uchida i Ishiro Honda (no
                                acreditats)
                       Fotografia: Shoji Ueda i Takao Saito
                       Director artístic: Yoshiro Muraki
                       Muntatge: Akira Kurosawa
                       Música: Sinichiro Ikebe
                       Repartiment: Tatsuo Matsumura, Kyoko Kagawa, Hisashi Igawa,
                                            George Tokoro

                       Fou el darrer film del nostre director. No l'he vist.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada