AKIRA KUROSAWA
Biografia
Va néixer a Tòquio (Japó) el 1910 i va morir també a Tòquio el 1998. Després dels
seus estudis secundaris va començar a interessar-se per la pintura però sense arribar
a estudiar-la. Era de família cinèfila: son pare era un gran aficionat al cinema
occidental i hi duia tota la família, i son germà gran, en Heigo, era un lector de films
muts per a analfabets que, quan l'Akira tenia 23 anys, es va suïcidar. L'Akira, doncs,
aviat va descobrir la seva inclinació pel cinema i abandonà la seva feina fins aleshores
-la il·lustració de llibres- i entrà a treballar als estudis de la productora Photo Chemical
Laboratory (PCL) que més tard formaria part de la poderosa Toho. Fou ajudant de
direcció treballant sovint per al director Kajiro Yamamoto entre el 1936 i el 1943.
El 1940 es va iniciar com a guionista treballant per a unl film de l'esmentat Yamamoto:
Uma. Aconseguí vendre altres guions però no se'n feu cap pel·lícula. Per fi, el 1943
debutà com a director amb Sugata Sanshiro, la història d'un judoka que tingué un
gran èxit al Japó. XDurant la Segona Guerra Mundial es va veure obligat a fer films
de propaganda antiamericana. Però acabada la guerra començà a distingir-se pels
seus films que criticaven la soceitat japonesa. No parà de dirigir però no es feu
internacionalment famós fins el 1951 quan el seu film Rashomon (1950) va guanyar
el Lleó d'Or de la Mostra de Venècia i l'Òscar de Hollywood a la millor pel·lícula
estrangera. A partir d'aleshores la seva fama i el seu prestigi anirien sempre en augment.
Tres anys més tard va guanyar el Lleó de Plata a la mateixa Mostra amb Sichinin
no samurai (1954). Malgrat els èxits en Kurosawa tingué dificultats de finançament
al Japó i això desencadenà un intent de suïcidi el 1971. En el futur els seus films ja no
foren produccions japoneses sinó internacionals, com la russa Dersu Uzala, que el
1975 li va valdre el segon Òscar de Hollywood al millor film de parla no anglesa i
que he volgut per a batejar aquest blog de cinema. El 1980 va guanyar la Palma d'Or
del Festival de Cannes amb Kagemusha, aquesta vegada patrocinat pels productors
americans George Lucas i Francis Ford Coppola. El 1990 fou guardonat amb un
Óscar honorari de Hollywood pel conjunt de la seva carrera i el 1994 va rebre el
prestigiós premi Kyoto del seu país.
Kurosawa ha estat potser el director que més ha cuidat el que mostra en pantalla de
manera que no sols s'hi vegi allò que és important sinó que la composició sigui perfecta
i els colors estiguin adequadament combinats. Tot ha de respondre a la història que
es narra i així les bromes que envolten el bosc de Birnam de Kumonosu jo (1957),
l'adaptació que féu Kurosawa de Macbeth, no hi són només per a donar interès a la
història i fer més bella la imatge sinó, sobre tot, per reflectir l'estat d'ànim angoixat i
desnortat del protagonista. En el seus films la càmera sempre és a punt per a subratllar
la incapacitat dels protagonistes per estar en pau amb si mateixos i amb els altres.
Només cal veure qualsevol dels seus films: Rashomon (1950), Sichinin no samurai
(1954), Akahige (1965), Dersu Uzala (1975) o Kagemusha (1980). En això fou
un gran mestre i en conjunt un gran artista. També cal recordar els seus actors fetitxes,
sobre tot el Toshiro Mifune, immens, però també en Tatsuya Nakadai o en Takashi
Shimura. Fou influït pel teatre japonès i alguns mestres del cinema nordamericà com
Frank Capra, Howard Hawks o William Wyler, però a qui més admirava fou a John
Ford. També cal dir que Kurosawa fou muntador de quasi tots els seus films tenint
així un control absolut sobre el que els espectadors veurien i el ritme de les imatges.
Sobre Toshiro Mifune va dir: "En Mifune tenia una mena de talent que no habia
trobat abans en el cinema japonès. Consistia, sobre tot, en la velocitat en que
s'expressava, era sorprenent. A l''actor mitjà japonès li hagueren calgut sis segons
per tal d'aconseguir mostrar una impressió, un sentiment; a en Mifune només n'hi
calien dos. Tanta era la rapidesa dels seus moviments que en una sola acció
expressava el que als altres hagueren fet en tres accions. Ho projectava tot endavant
de manera directa i amb una gran determinació. Tenia el més agut sentit del timing
que hagi vist en un actor japonès. I a més a més de la seva rapidesa tenia una aguda
sensibilitat."
Filmografia
Sugata Sanshiro, 1943
Durada: 80 minuts
Producció: Toho Films
Argument: Tsuneo Tomita
Guió: Akira Kurosawa
Fotografia: Akira Mimura
Director artístic: Masao Totsuka
Muntatge: Toshio Goto i Akira Kurosawa
Música: Seiichi Suzuki
Repartiment: Denjiro Okochi, Susumu Fujita, Rynosuke Tsukigata,
Takashi Shimura, Yukiko Todoroki, Yoshio Kosugi,
Ranko Hanai, Kokuten Kodö, Akitabe Kono, Soji
Kiyikawa
Fou el primer film i abordà la vida d'un lluitador de judo que
va tenir un gran èxit al seu país. No l'he vista.
Ichiban Utsukushiku, 1944
Durada: 85 minuts
Producció: Toho Films
Argument: Akira Kurosawa
Guió: Akira Kurosawa
Fotografia: Joji Obara
Director artístic: Teruaki Abe
Muntatge: Toshio Goto
Música: Siichi Suzuki
Repartiment: Yoko Yaguchi, Sayuri Tanima, Takako Irie, Akitate
Kono, Unpei Yokoyama, Takashi Shimura
El seu segon film el va dedicar a les dones: unes treballadores d'una
fàbrica d'instruments òptics durant la Segona Guerra Mundial. No
l'he vista.
Zoku Sugata Sanshiro, 1945
Durada: 83 minuts
Producció: Toho Films
Argument: Akira Kurosawa
Guió: Akira Kurosawa
Fotografia: Takeo Ito
Director artístic: Kazuo Kubo
Muntatge: Toshio Goto
Música: Soiichi Suzuki
Repartiment: Susumu Fujita, Denijiro Okochi, Yuyiko Todoroki,
Rynosuke Tsukigata, Eijiro Tono, Tadashi Suganuma
Seqüela del seu primer film, però ara amb guió propi. No l'he vista.
Tora no o fumu otokotachi, 1945
Durada: 59 minuts
Producció: Motohiko Ito i Toho Films
Argument: Akira Kurosawa
Guió: Akira Kurosawa
Fotografia: Takeo Ito
Director artístic: Kazuo Kubo
Muntatge: Toshio Goto
Música: Tadashi Hattori
Repartiment: Denjiro Okochi, Susumu Fujita, Kenichi Enomoto,
Masayuki Mori, Takashi Shimura, Hanshiro Iwai
No l'he vista.
Asu o tsukuru hitobito, 1946
Durada: 83 minuts
Producció: Toho Films
Argument: Yusuku Yamagata i Kajiro Yamamoto
Guió: Yusuku Tamagata i Kajiro Yamamoto
Fotografia: Mitsuo Miura, Taiichi Kankura i Takeo Ito
Director artístic: Kazuo Kubo
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Noburu Ito
Repartiment: Kenji Susukida, Chieko Nakakita, Mitsue Tachibana,
Masayuki Mori, Chieko Takehisa, Takashi Shimura,
Yuriko Hamada
No l'he vista.
Waga seishun ni kuinashi, 1946
Durada: 101 minuts
Producció: Toho Films
Argument: Eijiro Hisalta
Guió: Eijiro Hisalta
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Keiji Kitagawa
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Tadashi Hattori
Repartiment: Susuma Fujita, Denjiro Okochi, Satsuko Hara, Akitare
Kono, Takashi Shimura, Masao Shimizu, Eiko Miyoshi,
Kokuten Kodö, Haruko Sugimura
No l'he vista.
Subarashiki nichiyobi, 1947
Durada: 108 minuts
Producció: Toho Films
Argument: Keinosuke Uekusa
Guió: Keinosuke Uekusa
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Kazuo Kubo
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Tadashi Hattori
Repartiment: Isao Numazaki, Chieko Nukakita, Ichiro Sugai, Midori
Ariyama, Zeko Nakamura, Masao Shimizu, Atsushi
Watanabe
No l'he vista.
Yoidore tenshi, 1948
Durada: 98 minuts
Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
Argument: Keinosuke Uekusa i Akira Kurosawa
Guió: Keinosuke Uekusa i Akira Kurosawa
Fotografia: Takeo Ito
Director artístic: So Matsuyama
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Takashi Shimura, Toshiro Mifune, , Reisaburo Yamamoto,
Michiko Kogure, Noriko Sengoku, Choko Lida, Eitaro
Shindo, Yoshiko Kuga, Chieko Nakakita, Shizuko Kasagi
Primera col·laboració amb l'actor Toshiro Mifune. No l'he vista.
Shizukanaru Ketto, 1949
Durada: 95 minuts
Producció: Daiei Films
Argument: Kazuo Kikuta
Guió: Akira Kurosawa i Senkichi Taniguchi
Fotografia: Soichi Aisaka
Director artístic: Koichi Imai
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Akira Ifukube
Repartiment: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Miki Sanjö, Noriko
Sengoku, Kenjiro Uemura
No l'he vista.
Norainu, 1949
Durada: 122 minuts
Producció: Sojiro Motoki, Kyokai Gejiutsu Eiga/Shintoho/Toho Films
Argument: Akira Kurosawa i NoRyzuko Kikushima
Guió: ASkira Kurosawa i Ryjuko Kikushima
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Takashi Matsuyama
Muntatge: Yoshi Sugihara
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Keiko Awaji, Isao
Kimura, Eiko Miyoshi, Teruko Kishi, Reizaburo
Yamamoto, Eijiro Tonö
No l'he vista.
Shubun, 1950
Durada: 122 minuts
Producció: Shchiku Films
Argument: Akira Kurosawa i Ryzuko Kikushima
Guió: Akira Kurosawa i Ryzuko Kikushima
Fotografia: Toshio Ikukata
Director artístic: Tatsuo Hamada
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Toshiro Mifune, Yoshiko Yamaguchi, Takashi Shimura,
Yoko Katsuragi, Sakae Ozawa, Noriko Sengoku
No l'he vista.
Rashomon (Rashomon), 1950
Durada: 88 minuts
Producció: Jingo Minoru, Masaichi Nagata i Daiei Films
Argument: Rynosuke Akutagawa
Guió: Shinobu Hashimoto i Akira Kurosawa
Fotografia: Kazuo Miyagawa
Director artístic: So Matsuyama
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Toshiro Mifune, Machiko Kyo, Masayuki Mori, Takashi
Shimura, Kichijiro Ueda, Minoru Chiaki, Daisuke Katö,
Fumiko Honma
El film més antic que he vist d'en Kurosawa, una fascinant història vista
des dels diferents punts de vista dels seus protagonistes. Una fotografia
i composició impecables i unes interpretacions memorables dels dos
actors fetitxes i de la Machiko Kyo.
La meva valoració: ****
Hakuchi, 1951
Durada: 166 minuts
Producció: Takashi Koide, Shochiku Films
Argument: Fiodor Dostoievski
Guió: Akira Kurosawa
Fotografia: Toshio Ikugata
Director artístic: So Matsuyama
Muntatge: Yoshi Sugihard
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Toshiro Mifune, Masayuki Mory, Setsuo Hara, Takashi
Shimura, Yoshiko Kuga, Chieko Higashiyama, Minoru
Chiaki, Eijiro Yanagi, Bokuzen Hidari
Excel·lent adaptació de la novel·la L'idiota de Dostoievski. Pel que
es veu n'hi ha una altra versió més llarga encara que no he vist. Aquesta
compta amb la fotografia i les actuacions com a punts forts. El guió
està força ben resolt donada la llargària de la novel·la. Fa molts anys
(quasi trenta) que la vaig veure i em caldria repetir per jutjar-la millor.
La meva valoració: ***
Ikiru (Vivir), 1952
Durada: 143 minuts
Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
Argument: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Ogumi
Guió: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Ogumi
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Takashi Matsuyama
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Takashi Shimura, Nobuo Kaneko, Kumeko Urabe,
Miki Odagiri, Kamatari Fujiwara, Haruo Tanaka,
Bokuzen Hidari, Minoru Chiaki, Nobuo Nakamura,
Kusuo Abe
Gran pel·lícula que gira al voltant del retrat humà d'un funcionari
una mica repatani. L'estil de'n Kurosawa comença ja a prendre
les seves dimensions més profundes i extreu d'en Shimura tota
l'ànima i poder de commoure.
La meva valoració: ****
Sichinin no samurai (Los siete valientes), 1954
Durada: 207 minuts
Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
Argument: Shinobu Hashimoto, Hideo Oguni i Akira Kurosawa
Guió: Shinobu Hashimoto, Hideo Oguni i Akira Kurosawa
Fotografia: Asaichi Nakai
Director artístic: Takashi Matsuyama
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Fumio Hayasaka
Repartiment: Takashi Shimura, Toshiro mifune, Seiji Miyaguchi,
Minoru Chiaki, Daisuke Kato, Isao Kimura, Yoshio
Inaba, Bokuzen Hidari, Kamatari Fujiwara, Yoshio
Tsuchiya, Yukiko Shimazaki
Per a mi la primera gran obre mestra d'en Kurosawa. Es tracta d'un
film monumental -tres hores i mitja de durada- en el qual hi ha tots
els temes humans, l'amor, l'admiració, l'audàcia, la reflexió, la
prudència, la valentia, la covardia, la por, la violència, la pobresa, la
modèstia, la fatxenderia, la gasiveria, la generositat, etc., etc. Tot
narrat amb un pols sostingut en tensió fins al darrer minut i amb una
posada en escena absolutament magistral. La composició és
absolutament impressionant i les interpretacions estan a un nivell
altíssim. Sens dubte uns dels millors fims de la història del cinema.
La meva valoració: *****
Ikimono no kiroku, 1955
Durada: 104
Producció: Sojiro Motoki, Toho Films
Argument: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Oguni
Guió: Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto i Hideo Oguni
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Fumio Hayasaka i Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Eiko Miyoshi, Masao Shimizu,
Noriko Sengozu, Minoru Chiaki, Kioko Aoyama,
Akemi Negishi, Yoichi Tachiyama, Takashi Shimura
No l'he vista.
Komonosu jo, 1957
Durada: 110 minuts
Producció: Sojiro Motoki i Toho Films
Argument: William Shakespeare
Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni i Shinobu Hashimoto
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Isuzu Yamada, Takamaru Sasaki,
Takashi Shimura, Minoru Chiaki, Akira Kubo, Isao
Kimura, Chieko Naniwa
Magnífica adaptació de Macbeth de Shakespeare. Sobèrbia posada
en escena, grans actors i fotografia impecable. Encara que no estrenada
comercialment al nostre país, fou traduïda posteriorment com Trono
de sangre.
La meva valoració: ****
Donzoko, 1957
Durada: 125 minutsDurada:
Producció:
Argument:
Guió:
Fotografia:
Director artístic:
Muntatge:
Música:
Repartiment:
Producció: Sojiro Motoki, Akira Kurosawa i Toho Films
Argument: Maksim Gorki
Guió: Akira Kurosawa i Hideo Oguni
Fotografia: Kazuo Yamakazi
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Ganjiro Nakamura, Isozu Yamada, Kyoko Kagawa,
Kichiro Veda, Toshiro Mifune, Eijiro Tonö, Eiko
Miyoshi, Akemi Negishi, Nijiko Kiyokawa, Koji
Mitsui, Kamatari Fujiwara, Minoru Chiaki
Adaptació de la novel·la Els baixos fons d'en Maksim Gorki. Crec
que és un bon film, però no l'he vist. No estrenada comercialment
fou traduïda amb el títol de la novel·la d'en Gorki: Los bajos fondos.
Kakushi toride no san akunin, 1958
Durada: 139 minuts
Producció: Masumi Fujimoto i Toho Films
Argument: Ryuzo Kikushima
Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni i Shinobu Hashimoto
Fotografia: Ichio Yamakazi
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Misa Uehara, Susumu Fojita, Minoru
Chiaki, Kamatari Fujiwara, Takashi Shimura, Eiko
Miyoshi, Toshiko Higuchi
Va ser traduïda posteriorment com La fortaleza escondida, tot i que
no s'havia estrenat comercialment. No l'he vista.
Warui yatsu hodo yoku nemuru, 1960
Durada: 150 minuts
Producció: Akira Kurosawa, Tomoyuki Tanaka/Toho Films
i Kurosawa productions
Argument: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Eijiro Hisalta, Ryuzo
Kikushima i Shinobu Hashimoto
Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Eijiro Hosalta, Ryuzo
Kikushima i Shinobu Hashimoto
Fotografia: Yuzuru Aizawa
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Masayuki Mori, Kyoko Kagawa,
Tatsuya Mihashi, Takeshi Kato, Takashi Shimura,
Akira Nishimura, Kamatari Fujiwara, Ken Mitsuda,
Kyu Sazanka
No es va estrenar en el seu moment al nostre país però
posteriorment va se traduïda com Los canallas duermen en paz.
No l'he vista.
Yojimbo, 1961
Durada: 110 minuts
Producció: Tomoyuki Tanaka, Ryuko Kikushima/Toho Films i
Kurosawa Productions
Argument: Akira Kurosawa i Ryuzo Kikushima
Guió: Akira Kurosawa i Ryuzo Kikushima
Fotografia: Kazuo Miyagawa
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Eijiro Tono, Seizaburo Kawazu, Isuzu
Yamada, Hiroshi Tachikowa, Tatsuya Nakadai, Kyu
Sazanka, Daisuke Katto, Kamatari Fujiwara, Yoko
Tsukasa
Aquesta pel·lícula, que fou la primera col·laboració de Tatsuya Nakadai
amb el director, constitueix una història a la vegada sensible i violenta
filmada amb un domini magistral de la direcció d'actors, dels espais,
de la composició i del muntatge que la converteixen en una de les obres
mestres d'en Kurosawa. Tot i que no s'estrenà comercialment al nostre
paísposteriorment va ser traduïda com El mercenari.
La meva valoració: *****
Tsubaki Sanjuro, 1962
Durada: 96 minuts
Producció: Tomoyuki Tanaka, Ryuzo Kikushima/Toho Films i
Kurosawa Productions
Argument: Shugoro Yamamoto
Guió: Ryuzo Kikushima, Hideo Oguni i Akira Kurosawa
Fotografia: Fukuzo Koizumi i Kozo Saito
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Tatsuya Nakadai, Yuzo Kayama, Keiju
Kobayashi, Masao Shimizu, Takashi Shimura, Kamatari
Fujiwara, Yonosuke Ito, Tekako Irie, Reiko Dan
No l'he vista.
Tengoku to jigoku (El infierno del odio), 1963
Durada: 143 minuts
Producció: Tomoyuki Tanaka, Ryuzo Kikushima/Toho Films
i Kurosawa Productions
Argument: Ed MacBain
Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Eijiro Hisalta i Ryuzo
Kikushima
Fotografia: Takao Saito i Asakazu Nakai
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Kyoko Kagawa, Tsutomu Yamazaki.
Tatsuya Nakadai, Isao Kimura, Yutaka Sada, Yoshio
Tsuchiya, Reiko Dan, Nobuo Nakamura, Jun Tazaki
Excel·lent adaptació d'una novel·la negra americana filmada amb
una gran força i una gran humanitat. Magnífica posta en escena
i actuacions esplèndides.
La meva valoració: ****
Akahige (Barbarroja), 1965
Durada: 185 minuts
Producció: Tomoyuki Tanaka Ryuzo Kikushima /Toho Films
i Kurosawa Productions
Argument: Shugoro Yamamoto
Guió: Akira Kurosawa, Masahito Ide, Hideo Oguni i Ryuzo
Kikushima
Fotografia: Takao Saito i Asakazu Nakai
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Masaru Sato
Repartiment: Toshiro Mifune, Yuzo kayama, Yoshio Tsuchiya,
Terumi Niki, Tsutomu Yamazaki, Yoko Naito,
Reiko Dan, Akemi Negishi, Kyoko Kagawa, Eijiro
Tono
Una altra de les obres mestres indiscutibles del director. Una història
de metges i malalts amb un aprofundiment tallant en la natura humana
i un dels treballs més aconseguits en la composició de cadascun dels
plans del film. Interpretacions impressionants i durada imperceptible
donada la prfunditat de que se'ns explica.
La meva valoració: *****
Dodes'ka-den, 1970
Durada: 140 minuts
Producció: Akira Kurosawa, Yoichi Matsue/Yonki-No-Kai-Toho Films
Argument: Shugoro Yamamoto
Guió: Akira Kurosawa, Hideo Oguni i Shinobu Hashimoto
Fotografia: Takao Saito i Yasumichi Fukusawa
Director artístic: Yoshiro Muraki i Shinobu Muraki
Muntatge: Reiko Keneko
Música: Toru Takemitsu
Repartiment: Zuchi Yoshitaka, Kon Sugai, Kazou Kato Junzaburo Ban,
Kiyoko Tange, Michio Hino, Tatsuhai Shimokawa, Keiji
Furuyama, Hisasbi Igawa, Hideko Okiyama
No l'he vista.
Dersu Uzala (Dersú Uzalá), 1975
Durada: 141 minuts
Producció: Eiti Mattsue/Mosfilm/Toho Films
Argument: Vladimir Klardievic Arseniev
Guió: Akira Kurosawa i Yuri Nagibin
Fotografia: Asakazu Nakai
Director artístic: Yuri Raksha
Muntatge: V. Stepanovoi
Música: Isaak Shvartz
Repartiment: Maksim Munzuk, Yuri Solomin, A. Pyatrov, V. Kremeha,
S. Chockmorov
Per a mi la millor pel·lícula d'en Kurosawa: la més rodona, la més poètica,
la més humana i la millor fotografiada. Es va superar a ell mateix. Immens
Maksim Munzuk (un director de teatre siberià doblat d'actor) i cant a la
natura i a la taigà absolutament insuperable. Plans com el del sopar amb la
lluna i nel sol fent triangle amb l'aparell topogràfic, són inoblidables, igual
que escenes com la del vell xinès desheretat a la porta de casa seva i
somiant en el jardí perdut de casa seva, la del desubicat Dersú davant de
la xemeneia a la ciutat, l'emocionantíssim retrobament al principi de la
segona part o la fredor del funcionari que certifica la mort no es poden
oblidar mai més. Una de les millors pel·lícules de la història de cinema.
La meva valoració: *****
Kagemusha (Kagemusha, la sombra del guerrero), 1980
Durada: 179 minuts
Producció: Akira Kurosawa/Toho Co. Ltd./Kurosawa Productions
Argument: Akira Kurosawa i Masato Ide
Guió: Akira Kurosawa i Masato Ide
Fotografia: Takao Saito i Masahuru Euda
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Shin-Ichiro Ikebo
Repartiment: Tatsuya Nakadai, Tsutoru Yamazaki, Kenichi Hagiwara,
Kota Yui, Hideji Otaki, Hideo Murata, Daisuke Ryu,
Jumpachi Nezu, Mitsuko Baisho, Kaori Momoi
Una altra gran pel·lícula d'aquest prodigiós director. Una festa per als
ulls, el gust artístic i la contemplació de la bellesa. Tan magistral en les
escenes de masses com en les més intimistes. Plena de rituals del japó
més tradicional tractats amb veneració i exquisit bon gust. Tota ella
mostra el refinament altíssim del seu autor i de la cultura japonesa.
La meva valoració: *****
Ran (Ran), 1985
Durada: 160 minuts
Producció: Katsumi Furukawa, Serge Silberman, Masato Hara, Hisao
Kurosawa, Greenwich Film Productions, Herald Ace i
Nippon Herald Films
Argument: Hideo Oguni, Masato Ide i Akira Kurosawa
Guió: Hideo Oguni, Masato Ide i Akira Kurosawa
Fotografia: Asakazu Nakai, Takao Saito i Masahuru Ueda
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Toru Takemitsu
Repartiment: Tatsuya Nakadai, Mieko Harada, Jinpachi Nezu, Daysuke
Ryu, Akira Terao, Yoshiko Miyazaki, Kazuo Kato, Jun
Tazaki, Hitoshi Ueki, Norio Matsui, Hisashi Igawa, Kenji
Kodama, Toshiya Ito
Va ser la pel·lícula més cara del cinema japonès rodada fins aleshores.
Però no varen ser diners llençats ja que es tracta d'una més que digna
adaptació d'El rei Lear de Shakespeare amb el refinament i el luxe de
mitjans que ja haviem vist al film anterior.
La meva valoració: ****
Yume (Los sueños de Akira Kurosawa), 1990
Durada: 119 minuts
Producció: Allan H. Liebert, Hisao Kurosawa, Mike Y. Inoue,
Seikichi Lizume, Steven Spielberg,
Argument: Akira Kurosawa
Guió: Akira Kurosawa
Fotografia: Masaharu Ueda, Takao Saito
Director artístic: Akira Sakuragi
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Sinichiro Ikebe
Repartiment: Akira Terao, Martin Scorsese, Mitsunori Isaki, Chishu
Ryu, Mieko Harada
Encara que no fou acreditat, la pel·lícula fou codirigida per Ishiro Honda.
Es tracta d'un seguit de sketxos que aborden diversos temes: ecológic,
artístic, de la guerra, etc. És un bell i interessant film.
La meva valoració: ***
Hachigatsu no kyoshikyoku, 1991
Durada: 98 minuts
Producció: Seikichi Lizume, Mike Y. Inoue, Toru Okuyama, Hisao
Kurosawa
Argument: Kiyoko Murata
Guió: Akira Kurosawa i Ishiro Honda (no acreditat)
Fotografia: Shoji Ueda i Takao Saito
Director artístic: Koichi Hamamura
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Sinichiro Ikebe
Repartiment: Richard Gere, Sachiko Murase, Hisashi Igawa, Narumi
Kayashima, Tomoko Otakara, Mitsunori Isaki, Toshie
Negishi, Hidetaka Yoshioka, Choichiro Kawarazaki,
Mieko Suzuki
Traduïda posteriorment com Rapsodia en agosto. No l'he vista.
Madadayo, 1993
Durada: 134 minuts
Producció: Yuzo Irie, Yo Yamamoto i Hisao Kurosawa
Argument: Akira Kurosawa i Hyakken Uchida i Ishiro Honda
(no acreditats)
Guió: Akira Kurosawa i Hyakken Uchida i Ishiro Honda (no
acreditats)
Fotografia: Shoji Ueda i Takao Saito
Director artístic: Yoshiro Muraki
Muntatge: Akira Kurosawa
Música: Sinichiro Ikebe
Repartiment: Tatsuo Matsumura, Kyoko Kagawa, Hisashi Igawa,
George Tokoro
Fou el darrer film del nostre director. No l'he vist.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada