diumenge, 6 de maig del 2012

FRITZ LANG

                                                                FRITZ LANG




Biografia

Nascut a Viena d'una família d'origen jueu (Imperi Austrohongarès)  el 1890 i mort
a Beverly Hills (Califòrnia, Estats Units) el 1976. Fill d'una família benestant -son
pare era aquitecte- va estudiar a la seva ciutat nadiua formant-se posteriorment a
l'Acadèmia de Belles Arts del principat de Mònaco. Interessat per la pintura, la
decoració i l'arquitectura va abandonar el seu país per a viure a l'estranger com a
pintor. Aquesta formació artística el va capacitar perquè el seu cinema es distingís
per una posta en escena pictòrica i un imaginatiu ús de la llum, la composició i la
fotografia. Fou així com influí decisivament a que el cinema negre nordamericà
utilitzés els jocs de llums i ombres del cine que havien fet ell i altres companys seus
en l'anomenat expressionisme alemany. El 1918 fou mobilitzat a causa de l'inici
de la Primera Guerra Mundial en el transcurs de la qual fou ferit i fou traslladat a
un hospital militar on, ja convalescent, va escriure els primers textos que servirien
de base per a futures pel·lícules. De la mà del productor alemany Erich Pommer
va començar a treballar de guionista al cinema per a la productora Decla Bioscop
fundada per Pommer el 1912 a Potsdam-Babelsberg i que fou el primer gran
estudi de cinema del món. Avui, amb el nom de estudis Babelsberg segueix
funcionant i enguany celebrarà el seu centenari. El 1918 va debutar com a director
amb Halbblut al que aviat en seguirien d'altres. A la productora alemanya va
treballar principalment com a guionista encara que també fou ajudant de direcció
en films de Joe May (com la primera versió de Das Indische Grabmal) i va estar
a punt de dirigir Das Kabinett des Dr. Caligari (El gabinete del Dr. Caligari),
però per problemes econòmics, en Pommer va haver de treure en Lang del
projecte perquè fes la segona part de Die Spinnen (1920) i en el seu lloc hi va
posar en Robert Wiene. Malgrat tot les escenes del próleg i l'epíleg foren
concebudes per en Lang i així es conservaren. Es va casar amb Thea von
Harbou, una directora que també treballava a la productora i que va col·laborar
com a guionista ens uns quants films del seu marit. La von Harbou era de família
noble però, simpatitzant del partit nazi cosa que acabaria per separar el matrimoni
quan ella s'filià al partir i el seu marit va fugir d'Alemanya el 1933. Lang es va
passar uns anys -amb prou feines tres- a França, però aviat decidí embarcar-se
cap als Estats Units i establir-se allà, concretament a Hollywood, la Meca del
cinema, on hi va dirigir el seu primer filme el 1936: Fury (Furia). Va treballar
en la indústria nordamericana fins el 1957 fent un gran nombre de films de
categoria. En l'any citat acceptà l'encàrrec alemany d'una història d'aventures
en dues parts que acabaria per cristal·litzar en els films Der Tiger von Eschnapur
(El tigre de Esnapur) i Das Indische Grabmal (La tumba india), ambdós del 1959,
i a partir d'un guió que havia escrit el 1921 amb la seva dona. El 1960 féu el seu
darrer film Die tausend Augen des Dr. Mabuse (Los crímenes del doctor Mabuse),
darrera entrega d'aquesta saga que havia començat durant el cinema mut. Després
d'intervenir autointerpretant-se en el film Le Mépris (El desprecio), 1963, d'en
Jean-Luc Godard, va tornar als Estats Units però ja no va tornar a dirigir. El seu
cinema es va distingir per tractar temes del segle XX: la alienació de l'individu, la
batalla constant de l'home contra unes forces polítiques hostils, sovint corruptes
i sobre les quals no exerceix cap mena de control. Ella mateix va dir: "La lluita de
l'individu contra el seu destí està probablement en el fons de tots els meus films".


FILMOGRAFIA


Halbblut, 1919
                       Durada:

                       Producció: Decla i Erich Pommer
                       Argument: Fritz Lang i Leo Koffler
                       Guió: Fritz lang i Leo Koffler
                       Fotografia: Carl Hoffmann i Emil Schünemann
                       Director artístic: Karl Ludwig Kirmse
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Ressel Orla, Carl de Vogt, Gilda Langer, Paul Morgan,
                                           Carl-Gerrard Schröder


                       Film perdut.


Der Herr der Liebe, 1919
                       Durada: 60 minuts
                       Producció: Decla/Helios i Erich Pommer
                       Argument: Oscar Koffler
                       Guió: Oscar Koffler
                       Fotografia: Carl Hoffmann i Emil Schünemann
                       Director artístic:
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Carl de Vogt, Gilda Langer, Erika Unruh, Max Marlinski

                       Film perdut.


Die Spinnen (1a part: Der Goldene See), 1919
                       Durada: 71 minuts
                       Producció: Decla i Erich Pommer
                       Argument: Fritz Lang
                       Guió: Fritz Lang
                       Fotografia: Carl Hoffmann i Emil Schünemann
                       Director artístic: Otto Hunte, Carl Ludwig Kirmse, Hermann Warm
                                                i Heirich Umlauff
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Carl de Vogt, Ressel Orla, Lil Dagover, Paul Morgan,
                                           Georg John, Bruno Lettinger, Edgar Pauly, Paul Biensfeldt

                       És la primera pel·lícula que es conserva d'aquest director, tant aquesta 
                       primera part com la segona. Titulada en conjunt Les aranyes, la primera
                       part té el subtítol El llac daurat i la segona part El vaixell dels brillants.
                       Les va rodar amb un any de diferència i el rodatge precipitat de la segona 
                       part li va impedir dirigir Das Kabinett des Dr. Caligari que ja havia
                       començat a preparar. Les aranyes és un díptic d'aventures ambientat en
                       els paisatges sudamericans dels inques. El director va contractar un
                       especialista en la cultura inca per tal d'ambientar amb precisió el film. 
                       No l'he vista.


Harakiri, 1919
                       Durada: 80 minuts
                       Producció: Erich Pommer i Decla
                       Argument: John Luther Long i David Belasco
                       Guió: Max Jungk
                       Fotografia: Carl Hoffmann i Max Fassbaender
                       Director artístic: Heinrich Umlauf
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Paul Biensfeldt, Lil Dagover, Georg John, Meinhard Maur,
                                           Rudolf Lettinger, Erner Hübsch, Kaete Jüster, Nils Prien,
                                           Herta Heden, Loni Nest

                       En alguns països es va passar amb el nom de Madame Butterfly ja que 
                       el tema és el d'aquest conegut drama de la jove japonesa que s'enamora
                       d'un oficial passavolant. Fou un dels primer films ambientats al japó.
                       No l'he vista.


Die Spinnen (2a part: Das Brillanten Schiff), 1920
                       Durada: 105 minuts
                       Producció: Erich Pommer i Decla
                       Argument: Fritz Lang
                       Guió: Fritz Lang
                       Fotografia: Karl Freund i Emil Schünemann
                       Director artístic: Otto Hunte, Karl Ludwig Kirmse, Hermann Warm
                                                i Heinrich Umlauf
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Carl de Vogt, Ressel Orla, Lil Dagover, Paul Morgan,
                                           Friedrich Kuehne, Georg John, Meinhard Maur, Gilda
                                           Langer, Paul Biensfeldt.

                       Esmentada segona part del film citat més amunt. Fou la trobada del gran
                       director vienès amb el que seria el millor director de fotografia del cinema
                       alemany: Karl Freund, nascut també a l'Imperi Austrohongarès, 
                       concretament a Txèquia. No l'he vista.
                               
Das Wandernde Bild, 1920
                       Durada: 67 minuts
                       Producció: Joe May i Joe May Company
                       Argument: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Guido Seeber
                       Director artístic: Otto Hunte i Erich Kettelhut
                       Muntatge: Probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Mia May, Hans Marr, Rudolf Klein-Rogge, Harry Frank,
                                           Loni Nest

                       Amb el títol de La imatge errant, es tracta d'un film d'amor, culpa
                       i redempció situat en un paisatge de muntanyes. No l'he vist.


Die Vier um die Frau, 1920
                       Durada: 79 minuts
                       Producció: Erich Pommer i Decla-Bioscop
                       Argument: Rolf E. Vanloo
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Otto Kanturek
                       Director artístic: Ernst Meiwers i Hermann Warm
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Carola Trölle, Ludwig Hartau, Anton Edthofer, Lilli Lohrer,
                                           Rudolf Klein-Rogge, Hermann Böttcher

                       Film que retrata unes classes altes corruptes i unes classes populars molt
                       desgraciades. Ve a ser, pel que sembla, una mena d'antecendent de la
                       saga dedicada al Dr. Mabuse. No l'he vist.


Der Müde Tod (Las tres luces), 1921
                       Durada: 105 minuts
                       Producció: Erich Pommer i Decla-Bioscop
                       Argument: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Erich Hilzschmann, Fritz Arno Wagner, Hermann Saalfrank,
                                        Bruno Mondi i Bruno Timm
                       Director artístic: Hermann Warm, Robert Herlth i Walter Röhrig
                       Muntatge: Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Bernhard Goetzke, Lil Dagover, Walter Janssen, Georg John,
                                           Rudolf Klein-Rogge, Eduard von Winterstein, Max Adalbert,
                                           Hans Sternberg, Carl Ruckert, Lydia Potechina

                       És la pel·lícula més antiga de Lang que he vist. Es tracta d'un esplèndid film
                       fantàstic en que els protagonistes, lluiten contra el destí de la mort. Un 
                       espectacle fascinant amb una imaginació desbordant i una deriva vers el
                       film d'aventures. Es pot enquadrar en el corrent de l'expressionisme
                       alemany, al menys pel que fa a tota la part en que surt la mort.
                       La meva valoració: ****


Dr. Mabuse der Spieler (El doctor Mabuse), 1922 (en dues parts)
                       Durada: 95 minuts la primera part i 115 la segona
                       Producció: Erich Pommer, Ullstein/Uco Film, Decla-Bioscop/ UFA
                       Argument: Norbert Jacques
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Carl Hofmann
                       Director artístic: Otto Hunte, Karl Stahl-Urach, Erich Kettelhut i Karl
                                                Vollbrecht
                       Muntatge: probablement el propi Fritz Lang
                       Música: film mut
                       Repartiment: Rudolf Klein-Rogge, Alfred Abel, Aud Egede Nissen,
                                           Gertrude Welcker, Bernhard Goetzke, Foster Larrinaga,
                                           Paul Richter, Hans Adalbert von Schlettow, Georg John
                                           Lil Dagover

                       Primera entrega de la saga dedicada al Dr. Mabuse, que a banda 
                       d'aquests dos films en un, va incloure Das Testament des Dr. Mabuse,
                       1932 i Die Tausend Augen des Dr. Mabuse, 1960. Aquesta primera
                       entrega està formada per dues part subtitulades Ein Bild der Zeit, la 
                       primera, i Inferno-Menschen der Zeit, la segona. Encara que la durada
                       total que dono aquí és de 210 minuts, hi ha una versió de 270 minuts.
                       De les múltiples restauracions que se n'han fet n'hi ha una feta per Sergei
                       Mikhailovitx Eisenstein. Es tracta d'un personatge capaç d'influir en els
                       altres per mitjà de la hipnosi, que s'aprofita del seu poder per mirar de
                       dominar el món i no aturant-se davant de res. No deixa de ser una 
                       translació de l'ambient pre-nazi en el que vivia l'Alemanya del moment.
                       La meva valoració: ****


Die Nibelungen (Los nibelungos), 1924 (en dues parts)
                       Durada: 143 minuts la primera part, i 145 minuts la segona part
                       Producció: Erich Pommer, Decla-Bioscop/UFA
                       Argument: llegenda germànica medieval i sagues noruegues
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Carl Hoffmann, Günther Rittau i Walter Ruttmann
                       Director artístic: Otto Hunte, Erich Kettelhut i Carl Volbrecht
                       Muntatge: John Michael Flick
                       Música: malgrat ser un film mut, s'acompanyava d'una partitura d'en
                                    Gottfried Huppertz
                       Repartiment: Paul Richter, Margarete Schön, Theodor Loos,
                                           Bernhard Goetzke, Hans Adalbert von Schlettow,
                                           Georg John, Gertrude Arnold, Hanna Ralph, Erwin
                                           Biswanger, Hans Carl Müller, Rudolf Klein-Rogge,
                                           Georg August Koch, Rudolf Titter, Fritz Albert,
                                           Grete Berger

                       Muntada en dues parts, la primera va rebre el subtítol de Siegfried (La
                       muerte de Sigfrido), i la segona el subtítol de Kriemhilds Rache (La
                       venganza de Krimilda). Es tracta d'una revisió del mite germànic del
                       qual Wagner havia musicat quatre òperes només amb la primera part
                       d'aquesta història. Lang va basar l'estètica fascinant del seu doble film
                       en les pintures que Arnold Böcklin va fer sobre el tema. Es tracta d'un
                       film suntuós i monumental. Només n'he pogut veure algunes parts.
                       La meva valoració: ****


Metropolis (Metrópolis), 1927
                       Durada: 146 minuts
                       Producció: Erich Pommer i UFA
                       Argument: Thea von Harbou
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Karl Freund, Günther Rittau i Eugen Schulftan
                       Director artístic: Otto Hunte, Erich Kettelhut, Carl Vollbrecht
                                                i Walter Schultze-Middendorf
                       Muntatge:
                       Música: malgrat ser un film mut s'acompanyà originalment amb una
                                    partitura d'en Gottfried Huppertz
                       Repartiment: Brigitte Helm, Alfred Abel, Gustav Fröhlich, Rudolf
                                           Klein-Rogge, Fritz Rasp, Heinrich Georg, Theodor Loos,
                                           Erwin Biswanger, Olaf Storm, Hans Leo Reich

                       Sens dubte l'obra mestra de Fritz Lang, un film absolutament fascinant
                       que ha estat font d'inspiració d'innombrables films posteriors. Dins de
                       l'estètica expressionista, planteja un món fantàstic i opressiu que 
                       emmarca de manera genial una història que havia d'acabar malament 
                       però que els productors varen obligar a resoldres feliçment tot i que 
                       amb un final que té un fort regust de fals. Hi ha una pila de seqüències 
                       que m'han fascinat des de ben jovenet: la gran màquina devoradora 
                       Moloch, l'entrada i sortida dels obrers capcots, les panoràmiques de
                       la ciutat, el paroxisme de la dona robot, etc, etc. La vaig veure per 
                       primer cop per la televisió cap al 1969 i l'he tornat a veure altres 
                       vegades, la darrera en el DVD que em vaig comprar fa pocs mesos 
                       (gener del 2012). 
                       La meva valoració: ***** 
                   
Spione (Spione), 1928
                       Durada: 178 minuts (a 16 imatges per segon)
                       Producció: Fritz Lang, Fritz Lang Films G.M.B.H./UFA
                       Argument: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Friyz Arno Wagner
                       Director artístic: Otto Hunte i Carl Vollbrecht
                       Muntatge:
                       Música: malgrat ser un film mut originalment se li va fer una partitura
                                    per a acompanyar-lo. L'autor fou Werner Richard Heymann
                       Repartiment: Rudolf Klein-Rogge, Gerda Maurus, Willy Fritsch,
                                           Lupu Pick, Fritz Rasp, Lien Deyers, Craighall Sherry,
                                           Julius Falkenstein, Georg John, Paul Hörbiger

                       Un film d'espies que es diu que va influir en Hitchcock. No l'he vist.


Frau im Mond (La mujer en la luna), 1929
                       Durada: 156 minuts (però hi ha una restauració del 2000 que la fa
                                     durar 200 minuts)
                       Producció: Fritz Lang, Fritz Lang Films G.M.B.H./UFA
                       Argument: Fritz lang i Thea von Harbou
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Curt Courant, Oskar Fischinger, Otto Kanturek
                                        i Konstantin Tschetwerikoff.
                       Director artístic: Otto Hunte, Emil Hasler i Carl Vollbrecht
                       Muntatge: Felix Malitz
                       Música: tot i ser un film mut, es va acompanyar amb música de
                                    Willy Schmidt-Gentner
                       Repartiment: Gerda Maurus, Willy Fritsch, Fritz Rasp, Gustav von
                                           Wangenheim, Klaus Pohl, Gustl Stark-Gstettenbaur,
                                           Margarete Kupfer, Max Maximilian, Alexa von
                                           Porembsky
                      
                       Considerada la primera pel·lícula seriosa de ciència ficció. Tracta 
                       d'un viatge a la lluna que que es creu que s'hi trobarà or. No l'he
                       vista.


M (M, el vampiro de Düsseldorf), 1931
                       Durada: 120 minuts
                       Producció: Seymour Nebenzahl, Nero Film A.G. Verlag i Star Film
                                        G.M.B.H.
                       Argument: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Fritz Arno Wagner, Gustav Rathje i Horst von Harbou
                       Director artístic: Carl Vollbrecht i Emil Hasler
                       Muntatge: Paul Falkenberg
                       Música: es varen utilitzar fragments de Peer Gynt, de Edvard Grieg
                       Repartiment: Peter Lorre, Gustav Gründgens, Theo Lingen, Theodor
                                           Loos, Otto Wernicke, Georg John, Ellen Widmann,
                                           Inge Landgut, Paul Kemp, Ernest Stahl-Nachbaur

                       El primer film sonor de Lang i una obra mestra indiscutible. Una
                       ambientació antológica, una direcció esplèndia, un us del so innovador
                       i una actuació d'en Peter Lorre impressionant. Ve a ser una paràbola
                       sobre el nazisme. Qui no l'hagi vista no se la pot perdre.
                       La meva valoració: *****


Das Testament des Dr. Mabuse (El testamento del Dr. Mabuse), 1932
                       Durada: 95 minuts
                       Producció: Fritz Lang, Nero Film/Constantin/Deutsche Universal
                       Argument: Norbert Jacques
                       Guió: Fritz Lang i Thea von Harbou
                       Fotografia: Fritz Arno Wagner i Karl Vash
                       Director artístic: Carl Vollbrecht i Emil Hasler
                       Muntatge: Lothar Wolff
                       Música: Hans Erdmann
                       Repartiment: Rudolf Klein-Rogge, Oskar Beregi, Theodor Loos,
                                           Otto Wernicke, Klaus Pohl, Wera Liessem, Gustav
                                           Diessl, Camila Spira, Rudolf Schündler, Theo Lingen

                       La darrera pel.Lícula alemanya d'en Lang. És la segona entrega de
                       la saga del malvat Dr. Mabuse. Se'n va fer una versió francesa que
                       contenia algunes variants. No l'he vista.
                       
Liliom (Liliom), 1933
                       Durada: 120 minuts
                       Producció: Erich Pommer, S.A.F/Fox Europa
                       Argument: Ferenc Molnar
                       Guió: Fritz Lang, Robert Liebmann i Bernard Zimmer
                       Fotografia: Rudolph Maté i Louis Née
                       Director artístic: Paul Collin, René Renoux i André Daven
                       Muntatge:
                       Música: Jean Lenoir i Franz Wachsmann (després Waxman)
                       Repartiment: Charles Boyer, madeleine Ozeray, Florelle, Robert
                                           Arnoux, Roland Toutain, Pierre Alcover, Alexandre
                                           Rignault, Henry Richard, Raoul Marco, Viviane
                                           Romance

                      La única pel·lícula que va rodar a França després de fugir d'Alemanya
                      i abans d'anar als Estats Units. S'ha dit que en la seva filmografia és un
                      film menor. No l'he vista.


Fury (Furia), 1936
                      Durada: 94 minuts
                      Producció: Joseph L. Mankiewixz i Metro-Goldwyn-Mayer
                      Argument: Norman Krasna
                      Guió: Fritz Lang i Bartlett Cormack
                      Fotografia: Joseph Ruttenberg
                      Director artístic: Cedric Gibbons i William A. Horning
                      Muntatge: Frank Sullivan
                      Música: Franz Waxman
                      Repartiment: Spencer Tracy, Sylvia Sidney, Walter Abel, Bruce Cabot,
                                          Edward Ellis, Walter Brennan, Frank Albertson, George
                                          Walcott, Arthur Stone, Ward Bond

                      La primera pel·lícula de Lang als Estats Units i un film excel·lent que toca
                      un tema típicament languià: un home és declarat culpable de quelcom que
                      no ha fet i és empresonat i a punt de ser linxat, aleshores planeja una 
                      venjança que arribat el moment veurà com no el satisfà com s'esperava.
                      Gran actuació del Spencer Tracy i magnífica direcció. Molt recomanable.
                      La meva valoració: **** 


You Only Live Once (Sólo se vive una vez), 1937
                      Durada: 86 minuts
                      Producció: Walter Wanger, Wanger Productions/Unitetd Artists
                      Argument: Gene Towne
                      Guió: Gene Towne i Graham Baker
                      Fotografia: Leon Shamroy
                      Director artístic: Alexabder Toluboff
                      Muntatge: Daniel Mandell
                      Música: Alfred Newman
                      Repartiment: Sylvia Sidney, Henry Fonda, Barton MacLane, Jean
                                          Dixon, William Gargan, Warren Hymer, Charles
                                          "Chick" Sales, Margaret Hamilton, Guinn Williams,
                                          Ward Bond

                      Una altra pel·lícula sobre el tema del fals culpable i el destí fatal
                      de les persones. Una altra mostra del talent d'en Lang.
                      La meva valoració: ***


You and Me, 1938
                      Durada: 90 minuts
                      Producció: Fritz Lang i Paramount Pictures
                      Argument: Norman Krasna
                      Guió: Virginia Van Upp
                      Fotografia: Charles B. Lang jr.
                      Director artístic: Hans Dreier
                      Muntatge: Paul Weatherway
                      Música: Kurt Weill i Boris Morros
                      Repartiment: Sylvia Sidney, Geroge Raft, Robert Cummings, Barton
                                          MacLane, Roscoe Karns, Harry Carey, Warren Hymer,
                                          George E. Stone, Guin Williams, Vera Gordon

                      Un altre film sobre el destí i la justícia social. No l'he vist.


The Return of Frank James (La venganza de Frank James), 1940
                      Durada: 92 minuts
                      Producció: Darryl F. Zanuck i 20th Century Fox
                      Argument: Sam Hellman
                      Guió: Sam Hellman
                      Fotografia: George Barnes i William V. Skall
                      Director artístic: Richard Day i Wiard B. Ihnen
                      Muntatge: Walter Thompson
                      Música: David Buttolph
                      Repartiment: Henry Fonda, Gene Tierney, Jackie Cooper, Henry Hull,
                                          J. Edward Bromberg, Donald Meek, Eddie Collins, John
                                          Carradine, George Barbier, Ernest Whitman

                      Un altre cop la venjança com a tema central i el mal gust de boca que
                      deixa. Esplèndides interpretacions i direcció. Primer western de Lang 
                      i el primer film seu en color. 
                      La meva valoració: ***


Western Union (Espíritu de conquista), 1941
                      Durada: 93 minuts
                      Producció: Harry Joe Brown i 20th Century Fox
                      Argument: Zane Grey
                      Guió: Robert Carson
                      Fotografia: Edward Cornjager i Allen M. Davey
                      Director artístic: Richard Day i Wiard B. Ihnen
                      Muntatge: Robert Bischoff
                      Música: David Buttolph
                      Repartiment: Robert Young, Randolph Scott, Dean Jagger, Virginia
                                          Gilmore, John Carradine, Slim Summerville, Chill Wills,
                                          Barton MacLane, Russell Hicks, Victor Kilian

                      El segon western d'en Lang. Personatges enfrontats a dilemes morals
                      i a l'expiació del seu passat. No sé si l'he vista, en tot cas fa tant de
                      temps que no ho rescordo: tampoc em deuria deixar gaire petja.

Man Hunt, 1941
                      Durada: 102 minuts
                      Producció: Kenneth Macgowan i 20th Century Fox
                      Argument: Geoffrey Household
                      Guió: Dudley Nichols
                      Fotografia: Arthur Miller
                      Director artístic: Richard Day i Wiard B. Ihnen
                      Muntatge: Allen McNeil
                      Música: Alfred Newman
                      Repartiment: Walter Pidgeon, Joan Bennett, George Sanders,
                                          John Carradine, Roddy McDowall, Ludwig Stössel,
                                          Heather Thatcher, Frederick Walock, Roger Imhof,
                                          Egon Brecher

                      Sembla que es tracta d'un film excel·lent segons he llegit, però no
                      l'he vist.

Confirm or Deny, 1941
                      Durada: 73 minuts
                      Producció: Len Hammond i 20th Century Fox
                      Argument: Samuel Fuller i Henry Walles
                      Guió: Jo Swerling
                      Fotografia: Leon Shamroy
                      Director artístic:
                      Muntatge: Robert Bischoff
                      Música:
                      Repartiment: Joan Bennett, Don Ameche, Roddy MacDowall,
                                          John Loder,  Raymond Walburn, , Arthuer Shields,
                                          Eric Blore, Helene Reynolds, Claude Allister,
                                          Roseanna Murray

                      En Lang no figura als crèdits d'aquest film ja que a mig rodatge es
                      va posar malalt i fou substituït per Archie L. Mayo que fou qui
                      firmà la producció. No l'he vista. Passa quelcom semblant amb
                      Moontide, 1942, de la qual en Lang només va dirigir els quatre
                      primers dies i després fou continuada i firmada per Archie L. Mayo.


Hangmen also Die, 1943
                      Durada: 140 minuts
                      Producció: Fritz Lang, Arnold Productions/United Artists
                      Argument: Fritz Lang i Bertold Brecht
                      Guió: Fritz Lang, Bertold Brecht i John Wexley
                      Fotografia: James Wonh Howe
                      Director artístic: William Darling
                      Muntatge: Gene Fowler jr.
                      Música: Hans Eisler
                      Repartiment: Brian Donlevy, Walter Brennan, Anna Lee, Gene
                                          Lockhart, Dennis O'Keefe, Alexander Granach, Nana
                                          Bryant, Billy Roy, Tonio Stalwart, Lionel Stander

                      Una esplèndida producció antinazi en la que en Walter Brennan
                      és un professor i intel·lectual jueu i en Brian Donlevy, un membre
                      de la resistència qui mira d'ajudar-lo a ell i a la seva família. Molt
                      ben interpretada i molt ben dirigida.
                      La meva valoració: ****


The Woman in the Window (La mujer del cuadro), 1944
                      Durada: 99 minuts
                      Producció: Nunnally Johnson, Christie Corporation(international
                                       Pictures/RKO Radio Pictures
                      Argument: J. H. Wallis
                      Guió: Nunnally Johnson
                      Fotografia: Milton Krasner
                      Director artístic: Duncan Cramer
                      Muntatge: Marjorie Johnson
                      Música: Arthuer Lang
                      Repartiment: Edward G. Robinson, Joan Bennett, Raymond Massey,
                                          Dan Duryea, Edmon Breon, Thomas E. Jackson,
                                          Arthur Loft, Dorothy Peterson, Frank Dawson,
                                          Carol Cameron

                      Un altre film magistral amb una elegantíssima direcció i uns actors en
                      estat de gràcia, començant per l'Edward G. Robinson. Típic tema
                      languià de l'innocent que es veu embolicat en una xarxa maleïda de
                      la que no en pot sortir. 
                      La meva valoració: *****


The Ministry of Fear, 1944
                      Durada: 84 minuts
                      Producció: Seton I. Miller i Paramount Pictures
                      Argument: Graham Greene
                      Guió: Seton I. Miller
                      Fotografia: Henry Sharp
                      Director artístic: Hans Dreier i Hal Pereira
                      Muntatge: Archie Marshek
                      Música: Victor Young i Miklos Rozsa (no acreditat)
                      Repartiment: Ray Milland, Marjorie Reynolds, Carl Esmond, Dan
                                          Duryea, Hillary Brooke, Percy Waram, Erskine Sanford,
                                          Thomas Louden, Alan Napier, Helene Grant

                      Pel que es diu és una altra gran pel·lícula que Lang va dirigir després de
                      llegir la novel·la d'en Greene. No l'he vista.


Scarlet Street (Perversidad), 1946
                      Durada: 102 minuts
                      Producció: Fritz Lang, Diana Productions/Universal Pictures
                      Argument: Georges de la Fouchardière i Mouézy
                      Guió: Dudley Nichols
                      Fotografia: Molgton Krasner
                      Director artístic: Alexander Golitzen i John B. Goodman
                      Muntatge: Arthur Hilton
                      Música: Hans J. Salter
                      Repartiment: Edward G. Robinson, Joan Bennett, Dan Duryea,
                                          Margaret Lindsay, Rosalind Ivan,  Samuel S. Hinds,
                                          Jess Barker, Arthur Loft, Vladimir Sokoloff,
                                          Charles Kemper

                      Una molt bona pel·lícula que resulta molt paral·lela a The Woman in the
                      Window, feta dos anys abans, ja que el tema -un home innocent que es
                      veu embolicat i enganyat per uns desaprensius- s'assembla molt i els tres
                      actors principals són els mateixos. De tota manera val la pena. El guió 
                      està signat pel gran Dudley Nichols.
                      La meva valoració: ****

Cloak and Dagger, 1946
                      Durada: 106 minuts
                      Producció: Milton Speerling, United States Pictures/Warner Bros.
                      Argument: Corey Ford, Alistair MacBain, Boris Ingster i John Larkin
                      Guió: Albert Maltz i Ring Lardner
                      Fotografia: Sol Polito
                      Director artístic: Max Parker
                      Muntatge: Christian Nyby
                      Música: Max Steiner
                      Repartiment: Gary Cooper, Lilli Palmer, Robert Alda, Vladimir
                                          Sokoloff, J. Edward Bromberg, Marjorie Hoshell,
                                          Ludwig Stössel, Helene Thimig, Dan Seymour,
                                          Marc Lawrence

                      Un altre film d'espionatge que surt prou ben parat de les diverses 
                      crítiques. No l'he vist.

Secret beyond the Door (Secreto tras la puerta), 1948
                      Durada: 99 minuts
                      Producció: Fritz Lang, Diana Productions/Universal International
                                       Pictures
                      Argument: Rufus King
                      Guió: Silvia Richards
                      Fotografia: Stanley Cortez
                      Director artístic: Max Parker
                      Muntatge: Arthur Hilton
                      Música: Miklos Rozsa
                      Repartiment: Joan bennett, Michael Redgrave, Anne Revere,
                                          Barbara O'Neil, Natalie Schaefer, Paul Cavanagh,
                                          Anabel Shaw, Rosa Rey, James Seay, Mark Dennis

                     Encara que no li va sortir rodó, es tracta d'un film apassionant, amb
                     un original punt de partida -un col·leccionista d'habitacions on s'han
                     comès crims- i un desenvolupament o s'hi entrecreuen el thriller, el
                     melodrama, el drama psicològic i altres gèneres que el fan molt
                     interessant. Llàstima del final, que tot i estar ben rodat i dirigit no té
                     un guíó gaire ben resolt. La fotografia és del gran Stanley Cortez.
                     La meva valoració: ****


House by the River, 1950
                     Durada: 88 minuts
                     Producció: Howard Welsch, Fidelity Pictures Corp./Republic
                                      Pictures Inc.
                     Argument: A. P. Herbert
                     Guió: Mel Dinelli
                     Fotografia: Edward Cronjager
                     Director artístic: Bert Leven
                     Muntatge: Arthur Hilton
                     Música: George Antheil
                     Repartiment: Louis Hayward, Lee Bowman, Jane Wyatt, Dorothy
                                         Patrick, Ann Schoemaker, Jody Gilbert, Petter Brocco,
                                         Howland Chamberlain, Margaret Seddon, Sarah Padden

                     Un altre thriller d'en Lang que pel que es veu tot i no ser rodó és força
                     interessant. No l'he vist.


American Guerrilla in the Philippines (Guerrilleros en Filipinas), 1950
                     Durada: 105 minuts
                     Producció: Lamar Trotti i 20th Century Fox
                     Argument: Ira Wolfert
                     Guió: Lamar Trotti
                     Fotografia: Harry Jackson
                     Director artístic: Lyle R. Wheeler i J. Russel Spencer
                     Muntatge: Robert Simpson
                     Música: Cyril J. Mockridge
                     Repartiment: Tyrone Power, Micheline Presle, Jack Elam, Bob Patten,
                                         Tom Ewell, Tommy Cook, Robert Barrat, Juan Torena,
                                         Charleton Young, Miguel Anzures

                     Pel que es veu un film fallit malgrat posseir alguns plans dignes del 
                     mestre. No l'he vist.

Rancho Notorious (Encubridora), 1952
                     Durada: 89 minuts
                     Producció: Howard Welsch, Fidelity Pictures/RKO Radio Pictures
                     Argument: Silvia Richards
                     Guió: Daniel Taradash
                     Fotografia: Hal Mohr
                     Director artístic: Robert Priestley
                     Muntatge: Otto Ludwig
                     Música: Emil Newman
                     Repartiment: Marlene Dietrich, Arthur Kennedy, Mel Ferrer, Gloria
                                         Henry, William Frawley, Lisa Ferraday, John Raven,
                                         Jack Elam, Dan Seymour, George Reeves

                     Un altre bon western de Lang amb una història força convencional 
                     que Lang transforma en tortuosa i maleïda, amb personatges que no
                     es poden escapar del seu malhaurat destí. Un dels pocs papers 
                     protagonistes de l'Arthur Kennedy i una excel·lent actuació de la
                     Dietrich. És un film molt interessant.
                     La meva valoració: ****


Clash by Night, 1952
                     Durada: 105 minuts
                     Producció: Harriet Parsons, Jerry Wald, Norman Krasna Productions
                                      i RKO Radio Pictures
                     Argument: Clifford Odets
                     Guió: Alfred Hayes
                     Fotografia: Nicholas Musuraca
                     Director artístic: Albert S. D'Agostino i Carroll Clark
                     Muntatge: George J. Amy
                     Música: Roy Webb
                     Repartiment: Barbara Stanwyck, Paul Douglas, Robert Ryan, Marilyn
                                         Monroe, J. Carroll Naish, Keith Andes, Milvio Minciotti

                     Un potent i pessimista melodrama que Lang sap fer opressiu. Els
                     personatges -com habitual als seus films- estan atrapats en un món
                     que no controlen i se'n surten com poden. Magnífics diàlegs i actors
                     esplèndids.
                     La meva valoració: ****


The Blue Gardenia (Gardenia azul), 1953
                     Durada: 90 minuts
                     Producció: Alex Gottlieb, Blue Gardenia Production/Gloria Films/
                                      Warner Bros.
                     Argument: Vera Caspary
                     Guió: Charles Hoffman
                     Fotografia: Nicholas Musuraca
                     Director artístic: Daniel Hall
                     Muntatge: Edward Mann
                     Música: Raoul Kraushaar
                     Repartiment: Richard Conte, Anne Baxter, Ann Sothern, Raymond
                                         Burr, Jeff Donnell, Richard Erdman, George Reeves,
                                         Ruth Storey, Ray Walker, Nat "King" Cole

                    Després d'un any de no poder dirigir per estar marcat pel maccartisme
                    com a sospitós, li varen encarregar aquest film sobre una falsa culpable.
                    Malgrat que no li feia gaire il·lusió, el tema li anava i li calia treballar, de
                    manera que va acceptar i, pel que es veu, en va treure un bon film.
                    No recordo haver-la vista.


The Big Heat (Los sobornados), 1953
                    Durada: 90 minuts
                    Producció: Robert Arthur i Columbia Pictures
                    Argument: William P. McGuivern
                    Guió: Sidney Boehm
                    Fotografia: Charles B. Lang jr.
                    Director artístic: Robert Peterson
                    Muntatge: Charles Nelson
                    Música: Daniele Amfithreatrof
                    Repartiment: Glenn  Ford, Gloria Grahame, Jocelyn Brando, Alexander
                                        Scourby, Lee Marvin, Jeanette Nolan, Peter Whitney,
                                        Willis Bouchey, Robert Burton, Adam Williams

                    Excel·lent film de Lang, el millor dels anys 50. Una història de venjança
                    i corrupció en un ambient pesant, fosc (l'expressionisme de Lang) i
                    violent amb una escena absolutament memorable: aquella en la que Lee
                    Marvin -perfecte en el seu paper- crema la cara de la Gloria Grahame
                    -sempre magnífica- llençant-li cafè bullent. Curiosa aparició de la 
                    germana d'en Marlon Brando, la Jocelyn Brando, com a esposa del
                    Glenn Ford.
                    La meva valoració: ****


Human Desire (Deseos humanos), 1954
                    Durada: 90 minuts
                    Producció: Lewis J. Rachmil i Columbia Pictures
                    Argument: Émile Zola
                    Guió: Alfred Hayes
                    Fotografia: Burnett Gulffey
                    Director artístic: Robert Peterson
                    Muntatge: Aaron Stell
                    Música: Daniele Amfitheatrof
                    Repartiment: Glenn Ford, Gloria Grahame, Broderick Crawford,  Edgar
                                        Buchanan, Kathleen Case, Peggy Maley, Diane DeLaire,
                                        Grandon Rhodes, Dan Seymour, John Pickard

                    El tema de La bête humaine de Zola ja havia estat portat a la pantalla 
                    per un altre gran: Jean Renoir el 1938. Així i tot, crec que Lang el va
                    superar en aquest cas. Lang va fer una pel·lícula molt paral·lela a 
                    l'anterior, The Big Heat, i amb la mateixa parella protagonista y va
                    aconseguir novament un resultat esplèndid tot i que lleugerament
                    inferior.
                    La meva valoració: ****


Moonfleet, 1955
                    Durada: 87 minuts
                    Producció: John Houseman, Metro-Goldwyn-Mayer/Loew's Inc.
                    Argument: John Meade Falkner
                    Guió: Jan Lustig i Margaret Fitts
                    Fotografia: Robert Planck
                    Director artístic: Cedric Gibbons i Hans Peters
                    Muntatge: Albert Ask
                    Música: Miklos Rozsa
                    Repartiment: Stewart Granger, Geroge Sanders, Joan Greenwood,
                                        Viveca Lindfords, Jon Whiteley, Liliane Montevecchi,
                                        Sean McClory, Melville Coorper, Alan Napier, Jack Elam

                    Excel·lent film amb nen i amb un turmentat -no podia ser menys- 
                    Stewart Granger i un típicament malvat George Sanders. Es tracta
                    d'un film d'aventures en el sentit més clàssic -el gènere que tant 
                    agradava a Lang-, filmat de manera magistral amb uns colors 
                    fascinants. 
                    La meva valoració: ****


While the City Sleeps (Mientras Nueva York duerme), 1956
                    Durada: 100 minuts
                    Producció: Bert E. Friendlob, Teleradio Pictures/RKO Radio Pictures
                    Argument: Charles Einstein
                    Guió: Casey Robinson
                    Fotografia: Ernest Laszlo
                    Director artístic: Carroll Clark
                    Muntatge: Gene Fowler
                    Música: Herschel Burke Gilbert
                    Repartiment: Dana Andrews, Rhonda Fleming, Sally Forrest, Thomas
                                        Mitchell, Vincent Price, Howard Duff, Ida Lupino,
                                        George Sanders, James Craig, John Barrymore jr.

                    Una altra gran pel·lícula d'en Lang. Esplèndids actors i una posta en
                    escena suntuosa amb algunes seqüències antològiques com la del
                    assassinat a la casa de la noia i tots els tripijocs per l'escala. 
                    La meva valoració: **** 


Beyond a Reasonable Doubt (Más allá de la duda), 1956
                    Durada: 80 minuts
                    Producció: Bert E. Friedlob, Teleradio Pictures/RKO Radio Pictures
                    Argument: Douglas Morrow
                    Guió: Douglas Morrow
                    Fotografia: William Snyder
                    Director artístic: Carroll Clark
                    Muntatge: Gene Fowler
                    Música: Herschel Burke Gilbert
                    Repartiment: Dana Andrews, Joan Fontaine, Sidney Blackmer, Philip
                                        Bourneuf, Barbara Nichols, Shepperd Strudwick,
                                        Arthur Franz, Robin Raymond, Edward Binns, William
                                        Leicester

                   Darrer film americà d'en Lang. Suposo que l'he vista però no me'n
                   recordo. Molts la consideren una mica inferior a les immediatament 
                   anteriors.


Der Tiger von Eschnapur (El tigre de Esnapur), 1956 1a part
Das Indische Grabmal (La tumba índia), 1956 2a part
                    Durada: 97 minuts (1a part) i 101 minuts (2a part)
                    Producció: Louise de Masure i Eberhard Meischner, C.C.C. Prod./
                                     Regina-Criterion Films/Rizzoli Film
                    Argument: Thea von Harbou i Fritz Lang
                    Guió: Fritz Lang i Werner Jörg
                    Fotografia: Richard Angst
                    Director artístic: Helmunt Nentwig i Willy Schatz
                    Muntatge: Walter Wischniewsky
                    Música: Michel Michelet (1a part) i Gerhard Becker (2a part)
                    Repartiment: Debra Paget, Paul Hubschmid, Walter Reyer, Claus
                                        Holm, Sabina Bethmann, Valery Inkijinoff, René
                                        Deltgen, Jochen Brockmann, Jochen Blume,
                                        Luciana Paoluzzi, Guido Celano

                    Un doble film d'aventures d'aquells que tan agradaven a en Lang.
                    Fou el seu penúltim film i constitueix un esplèndid passatemps
                    filmat amb classe, colors preciosos i un ritme perfectament regulat.
                    Va tornar a demostrar que era un mestre.
                    La meva valoració: ****


Die Tausend Augen des Dr. Mabuse (Los crímenes del Dr. Mabuse), 1960
                    Durada: 103 minuts
                    Producció: Fritz Lang, C.C.C. Prod./Criterion Films/Cei Incom
                    Argument: Jan Fethke i Norbert Jacques
                    Guió: Fritz Lang i Heinz Oskar Wuttig
                    Fotografia: Karl Loeb
                    Director artístic: Erich Kettelhut i Johannes Ott
                    Muntatge: Walter i Waltraute Wieschniewsky
                    Música: Bert Grund
                    Repartiment: Dawn Adams, Peter Van Eyck, Wolfgang Preiss,
                                        Lupo Prezzo, Gert Fröbe, Werner Peters, Andrea
                                        Cecchi, Reinhard Kolldehof, Christiane Maybach,
                                        Howard Vernon, Nico Pepe

                    El darrer film del seu director. Alguns afirmen que no és tant bo
                    com els darrers, però no puc opinar perquè no l'he vist.




               









                     
















                    Durada:
                    Producció:
                    Argument:
                    Guió:
                    Fotografia:
                    Director artístic:
                    Muntatge:
                    Música:
                    Repartiment:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada