WILLIAM WYLER
Biografia
Wilhelm Wailler (després William Wyler), era de família jueva alemanya i va néixer a
Mulhouse (Alsàcia, França) l'1 de juliol del 1902 i va morir a Beverly Hills (Califòrnia,
Estats Units) el 27 de juliol del 1981. Va estudiar a Lausanne (Suïssa) i a París,
aprenent a tocar el violí al conservatori d'aquesta ciutat. També a París, entrà a treballar
als 17 anys al Departament de Publicitat de la Universal Pictures, probablement gràcies
a Carl Laemle, cosí de la seva mare i fundador de la productora. Als 18 anys se'n va
anar a Nova York però va seguir treballant de publicitari per a la Universal i als 19 va
arribar a Hollywood on, gràcies a la recomanació del seu parent va aconseguir feina en
diversos rodatges com a regidor, script i ajudant de direcció entre altres oficis. El 1925,
després de intervenir com a ajudant de direcció a Ben-Hur, de Fred Niblo, va dirigir el
seu primer film, Crook Buster (1925) un mitgmetratge de dues bobines (10 minuts per
bobina) que seria el primer d'una sèrie de westerns. Més tard ell mateix va dir que la
Universal d'aquella època era "...com una mena d'escola per a directors. Si volies dirigir
et donaven les pel·lícules més barates i curtes perquè n'aprenguessis: westerns de dues
bobines..." No es va estrenar en el llargmetratge fins el 1928 amb un film de 6 bobines.
Les seves primeres pel·lícules foren sempre westerns però amb l'arribada del sonor es
va passar a la comèdia i, sobre tot, al melodrama, que seria el gènere en el qual excel·liria.
El 1934 es va casar amb l'actriu Margaret Sullavan que l'any anterior s'havia divorciat de
Henry Fonda. El 1936 va col·laborar per primera vegada amb el gran operador Gregg
Toland, que en els seus films va aprofitar les noves possibilitats tècniques de pel·licules i
lents per a renovar el llenguatge del blanc i negre. Toland va col·laborar sobre tot amb ell,
Orson Welles i John Ford. El 1936 es va divorciar de la Sullavan i dos anys més tard es va
çcasar amb la també actriu Margaret Tallichet, amb qui viuria fins a la seva mort. Entre el
1936 i el 1946 va treballar contractat per Samuel Goldwyn i entre el 1938 i el 1941 va
ajudar al llançament de l'actriu Bette Davis, que el va considerar el seu millor director.
Durant la Segona Guerra Mundial va treballar com a documentalista bel·lic per a l'exèrcit
nordamericà assolint el grau de tinent coronel i treballant sobre tot a la Gran Bretanya.
Acabada la guerra, el 1946, i en col·laboració amb Frank Capra i George Stevens (dos
altres grans directors!) va fundar la productora Liberty Film. A partir del 1949, degut a
problemes econòmics amb la productora, es va fer productor de quasi tots els films que
va dirigir a partir d'aleshores. Amb Friendly Persuasion (1956) va fer el seu primer film
en color i va aconseguir un gran èxit al seu país. Sovint va treballar amb son germà gran
Robert Wyler que li feu de productor associat i co-guionista. Va obtenir tres Òscar de
Hollywood -d'entre nou nominacions- per Mrs. Miniver (1942), The Best Years of
ours Lifes ( 1946) i Ben Hur (1959). El 1965 encara va rebre el permi Irving Thalberg
Memorial. El 1970 va fer el seu darrer film: The Liberation of L.B. Jones.
Wyler tenia una manera de treballar rigorosa i puntillosa, que li feia repetir nombroses
vegades les preses i li va donar fama d'assot dels actors. Ell mateix va dir: "Poden
odiar-me al plató, però a l'estrena m'estimaràn". El seu obsessiu perfeccionisme el va
dur a crear un bon nombre de films perdurables. Va saber comprendre i retratar
com pocs la condició humana amb els seus somnis i els seus desenganys. Va ser un
esplèndid director d'actors, tal com varen reconèixer en Laurence Olivier, en repetir
sovint que gràcies a en Wyler va adonar-se del seu potencial com a actor de cinema,
o la Bette Davis, que sempre el va considerar el seu millor director. En Charlton Heston
va definir així el treball amb en Wyler: "Converteix l'actuació en un bany turc: et
condemna a l'ofec més extrem, però en surts flairant com una rosa"
FILMOGRAFIA
Anybody here Seen Kelly? (La caza del hombre), 1928
Durada: 60 minuts aproximadament
Producció: Universal Pictures
Argument: Leigh Jason
Guió: John B. Clymer
Fotografia: Charles Stumar
Director artístic:
Muntantge: George McGuire
Música: film mut
Repartiment: Bessie Love, Tom Moore, Kate Price, Addie MacPhail, Bruce
Gordon, Alfred Allen, Tom O'Brien, Wilson Benge, Rosa Gore,
Dorothea Wolbert
The Shakedown (El testaferro), 1929
Durada: 70 minuts aproximadament
Producció: Universal Pictures
Argument: Charles A. Logue
Guió: Charles A. Logue i Clarence J. Marks
Fotografia: Charles Stumar i Jerome Ash
Director artístic:
Muntatge: Lloyd Nosler i Richard Cahoon
Música: Joseph Cherniavsky
Repartiment: James Murray, Barbara Kent, George Kotsonaros, Wheeler
Oakman, Jack Hanlon, Harry Gibbon
The Love Trap (La trampa amorosa), 1929
Durada: 78 minuts
Producció: Universal Pictures
Argument: Edward J. Montagne
Guió: John B. Clymer i Clarence J. Marks
Fotografia: Gilbert Warrenton
Director artístic:
Muntatge: Maurice Pivar
Música:
Repartiment: Laura La Plante, Neil Hamilton, Robert Ellis, Jocelyn Lee,
Norman Trevor, Clarissa Selwynne, Rita Le Roy
Hell's Heroes (Santos del infierno), 1930
Durada: 63 minuts
Producció: Carl Laemle i Universal Pictures
Argument: Peter B. Kyne
Guió: Tom Reed
Fotografia: George Robinson
Director artístic:
Muntatge: Harry Marker
Música:
Repartiment: Charles Bickford, Raymond Hatton, Fred Kohler, Fritzi
Ridgeway, Maria Alba, José de la Cruz, Buck Connors,
Walter James
The Storm, 1930
Durada: 80 minuts
Producció: Carl Laemle i Universal Pictures
Argument: Langdon McCormick
Guió: Wells Root
Fotografia: Alvin Wyckoff
Director artístic:
Muntatge:
Música:
Repartiment: Lupe Vélez, Paul Cavanagh, William Boyd, Alphonse Ethier,
Ernest Adams, Tom London, Nick Thompson, Erin La
Bissonière
A House Divided (La casa de la discordia), 1931
Durada: 70 minuts
Producció: Universal Pictures
Argument: Olive Edens
Guió: John B. Clymer i Dale Van Enery
Fotografia: Charles Stumar
Director artístic:
Muntatge: Ted Kent
Música:
Repartiment: Walter Huston, Kent Douglas, Helen Chandler, Vivian
Oakland, Frank Hagney, Mary Fay, Marjorie Main,
Lloyd Ingraham, Charles Middleton
Tom Brown of Culver (¿Héroe o cobarde?), 1932
Durada: 82 minuts
Producció: Universal Pictures
Argument: George Green i Dale Van Enery
Guió: Tom Buckingham i Clarence J. Marks
Fotografia: Charles Stumar
Director artístic:
Muntatge:
Música:
Repartiment: Tom Brown, H. B. Warner, Slim Summerville, Richard
Cromwell, Ben Alexander, Sidney Toler, Russel Hopten,
Andy Devine, Tyrone Power, Willard Robertson, Alan
Ladd
Her First Mate (El capitán disloque), 1933
Durada: 66 minuts
Producció: Henry Henigson i Universal Pictures
Argument: Dan Jarrett, Frank Craven i John Golden
Guió: Earl Shell, H. M. Walker i Clarence J. Marks
Fotografia: George Robinson
Director artístic:
Muntatge:
Música:
Repartiment: Slim Summerville, ZaSu Pitts, Una Merkel, Warren Hymer,
Berton Churchill, George Marion, Henry Armetta
Counsellor at Law (El abogado), 1933
Durada: 78 minuts
Producció: Henry Henigson i Universal Pictures
Argument: Elmer Rice
Guió: Elmer Rice
Fotografia: Norbert Brodine
Director artístic:
Muntatge: Daniel Mandell
Música:
Repartiment: John Barrymore, Bebe Daniels, Doris Kenyon, Onslow
Stevens, Isabel Jewell, Melvyn Douglas, Thelma Todd,
Richard Quine, John Qualen, Vincent Sherman
Segons molts crítics, aquesta va ser la primera pel·lícula important del
director, en bona part per fet de tenir el més taquiller dels Barrymore
com a cap de cartell. No l'he vista i no puc opinar.
Glamour (Fascinación), 1934
Durada: 74 minuts
Producció: Universal Pictures
Argument: Edna Ferber
Guió: Doris Anderson i Gladys Unger
Fotografia: George Robinson
Director artístic:
Muntatge: Ted Kent
Música:
Repartiment: Paul Lukas, Constance Cummings, Philip Reed, Joseph
Cawthorne, Doris Lloyd, Luis Alberni, Louise Beavers,
Lyman Williams, David Dickinson, Peggy Campbell
The Good Fairy ((Una chica angelical), 1935
Durada: 90 minuts
Producció: Henry Henigson i Universal Pictures
Argument: Ferenc Molnar
Guió: Preston Sturges
Fotografia: Norbert Brodine
Director artístic:
Muntatge: Daniel Mandell
Música:
Repartiment: Margaret Sullavan, Herbert Marshall, Frank Morgan,
Reginald Owen, Alan Hale, Beulah Bondi, César Romero,
Eric Blore, Luis Alberni, Al Bridge
Va ser la seva primera comèdia i va tenir un cert èxit. No l'he vista.
The Gay Deception (La alegre mentira), 1935
Durada: 79 minuts
Producció: Jesse L. Lasky i 20th. Century Fox
Argument: Stephen Avery i Don Hartman
Guió: Stephen Avery i Don Hartman
Fotografia: Joseph Valentine
Director artístic:
Muntatge:
Música: Louis de Francesco
Repartiment: Francis Lederer, Frances Dee, Benita Hume, Alan
Mowbray, Akim Tamiroff, Lennox Pawle, Adele St.
Maur, Ferdinand Gottschalk, Richard Carle, Luis Alberni
These Three (Esos tres), 1936
Durada: 93 minuts
Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
Argument: Lillian Hellman
Guió: Lillian Helman
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: Richard Day
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Alfred Newman
Repartiment: Miriam Hopkins, Merle Oberon, Joel McCrea, Catherine
Doucet, Alma Kruger, Bonita Glanville, Marcia Mae Jones, Margaret
Hamilton, Carmencita Johnson, Walter Brennan
El guió original de Lillian Helman va ser censurat pel codi Hays i es van
eliminar totes les referències al lesbianisme (que no s'eliminarien en la
versió que féu Wyler el 1961: The Children's Hour). La trama va quedar
com una història típica de triangle de dues dones, la Hopkins i la Oberon,
enamorades del mateix home: en McCrea. Malgrat tot va tenir bones
crítiques degut a les interpretacions i a la sobèrbia fotografia del Gregg
Toland, que aquí iniciava la seva llarga col·laboració amb en Wyler.
No l'he vista.
Dodsworth (Desengaño), 1936
Durada: 90 minuts
Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
Argument: Sinclair Lewis
Guió: Sidney Howard
Fotografia: Rudolph Maté
Director artístic: Richard Day
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Alfred Newman
Repartiment: Walter Huston, Ruth Chatterton, Paul Lukas, Mary Astor,
David Niven, Maria Ouspenskaia, Odette Myrtil, John
Payne, Spring Byington, Kathryn Marlowe
Aquesta és la més antiga de les pel·licules de Wyler que he vist. Es
tracta d'un melodrama sobre el deteriorament de la vida matrimonial
d'una parella. És un film molt potent, esplèndidament fotografiat, amb
uns personatges ben dibuixats i un excepcional Walter Huston.
L'elegància d'estil característica d'en Wyler aquí ja és ben palesa.
La meva valoració: ****
Come and Get it! (Rivales), 1936
Durada: 105 minuts
Producció: Samuel Goldwyn, Goldwyns Productions i United Artists
Argument: Edna Ferber
Guió: Jules Furthman i Jane Murfin
Fotografia: Gregg Toland i Rudolph Maté
Director artístic: Richard Day
Muntatge: Edward Curtiss
Música: Alfred Newman
Repartiment: Edward Arnold, Joel McCrea, Frances Farmer, Walter
Brennan, Andrea Leeds, Frank Shields, Mady Christians,
Mary Nash, Clem Bevans, Cecil Cunningham
Codirigida amb Howard Hawks
Malgrat els mitjans esmerçats i el talent dels actors i tècnics per a mi és
una pel·lícula fallida, sobre tot a causa d'un guió que no acaba de trobar
el camí correcte. Ni els personatges estan gaire aprofundits ni la història
acaba de funcionar. Potser el fet que fos codirigida, encara que per dos
grans, la va llastar. No ho sé.
La meva valoració: **
Dead End, 1937
Durada: 93 minuts
Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
Argument: Sidney Kingsley
Guió: Lillian Helman
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: Richard Day
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Alfred Newman
Repartiment: Sylvia Sidney, Joel McCrea, Humphrey Bogart, Wendy
Barrie, Claire Trevor, Allen Jenkins, Marjorie Main,
Huntz Hall, Leo Gorcey, Billy Halop
Jezebel (Jezabel), 1938
Durada: 103 minuts
Producció: William Wyler i Warner Bros.
Argument: Owen Davis
Guió: Clements Ripley, John Huston i Abem Finkel
Fotografia: Ernest Haller
Director artístic: Robert Haas
Muntatge: Warren Low
Música: Max Steiner
Repartiment: Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, Margaret
Lindsay, Donald Crisp, Fay Bainter, Richard Cromwell,
Henry O'Neill, Spring Byington, Irving Pichel
Una bona pel·lícula encara que irregular, amb bones interpretacions i
escenes de gran interès com el ball del vestit vermell o el travelling de
la marxa de la parella entre els apestats. Però no tot està a la mateixa
alçada i té alguns moments fluixos. Fou la primera col·laboració amb
la Davis, que sempre va dir que Wyler havia estat qui millor l'havia
dirigit.
La meva valoració: ***
Wuthering Heights (Cumbres borrascosas), 1939
Durada: 103 minuts
Producció: Samuel Goldwyn, Goldwyn Productions i United Artists
Argument: Emily Brontë
Guió: Ben Hetch i Charles Mac Arthur
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: James Basevi
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Alfred Newman
Repartiment: Merle Oberon, Laurence Olivier, David Niven, Flora
Robson, Donald Crisp, Geraldine Fitzgerald, Hugh
Williams, Leo G. Carroll, Cecil Humphreys, Miles
Mander
Una bona adaptació de la novel·la, amb una fotografia esplèndida,
bona música i un Olivier convincent. Malgrat la presència del gran
Ben Hetch, el guió, encara que funciona, és perfectible.
La meva valoració: *** (L'hi posaria tres estrelles i mitja!)
The Westerner (El forastero), 1940
Durada: 100 minuts
Producció: Goldwyn Productions i United Artists
Argument: Stuart N. Lake
Guió: Jo Swerling i Niven Busch
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: James Basevi
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Dimitri Tiomkin
Repartiment: Gary Cooper, Walter Brennan, Fred Stone, Doris
Davenport, Forrest Tucker, Lillian Bond, Paul Hurst,
Chill Wills, Dana Andrews
Encara que ha estat molt valorada per la crítica no puc jutjar amb
gaire imparcialitat ja que el personatge del jutge Bean em resulta
profundament i que la pel·lícula se'm faci llarga i difícil de veure.
Em passa el mateix amb la versió que feren John Huston i Paul
Newman: The Life and Times od Judge Roy Bean, 1972.
La meva valoració: ***
The Letter (La carta), 1940
Durada: 95 minuts
Producció: Jack L. Warner, Hal B. Wallis i Warner Bros.
Argument: W. Somerset Maugham
Guió: Howard Koch
Fotografia: Tony Gaudio
Director artístic: Carl Jules Weyl
Muntatge: George Amy
Música: Max Steiner
Repartiment: Bette Davis, Herbert Marshall, James Stephenson,
Frieda Inescort, Gale Sondergaard, Bruce Lister,
Cecil Kellaway, Elizabeth Earl, Sen Yung, Doris Lloyd
Una excel:lent pel·lícula d'ambient opressiu i personatges ofegats
pels seus propis actes. La calor que tot ho amara en aquest món
malai, és un perfecte teló de fons per aquesta història. Els actors
estan esplèndits. Crida l'atenció que la soberbia escena inicial
desperta unes espectatives que no es veuen decebudes.
La meva valoració: ****
The Little Foxes (La loba), 1941
Durada: 116 minuts
Producció: Samuel Goldwyn, Goldwyn Productions
Argument: Lillian Hellman
Guió: Lillian Hellman
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: Stephen Gooson
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Meredith Wilson
Repartiment: Bette Davis, Herbert Marshall, Teresa Wright, Richard
Carlson, Patricia Collinge, Dan Duryea, Charles Dingle,
Carl Benton Reid; Jessie Grayson, John Marriot
Una obra mestra. A més d'una realització elegant, una gran fotografia
i un guió espatarrant, compta amb uns actors en estat de gràcia. Des
de la Davis fins al Charles Dingle, des del Herbert Marshall fins al Dan
Duryea i, sobre tot, la commovedora tia Birdie de Patricia Collinge.
No es pot demanar més.
La meva valoració: *****
Mrs. Miniver (La señora Míniver), 1942
Durada: 134 minuts
Producció: Sidney Franklin i Metro-Goldwyn-Mayer
Argument: Jan Struther
Guió: Arthur Wimperis, George Froeschel, James Hilton
i Claudine West
Fotografia: Joseph Ruttenberg
Director artístic: Cedric Gibbons
Muntatge: Harold F. Kress
Música: Herbert Stothart
Repartiment: Greer Garson, Walter Pidgeon, Teresa Wright, Dame
May Whitty, Reginald Owen, Henry Travers, Richard
Ney, Henry Wilcoxon, Christopher Severn, Brenda Forbes
Una bona pel·lícula de propaganda en favor dels anglesos, tot i que
pensada per al públic nordamericà, que la va acollir bé, però que mai
fou massa ben rebuda a la Gran Bretanya degut a que no s'hi reconeixia.
Malgrat tot funciona força bé.
La meva valoració: ***
The Beast Years of our Lives (Los mejores años de nuestra vida), 1946
Durada: 172 minuts
Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
Argument: MacKinlay Kantor
Guió: Robert E. Sherwood
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: George Jenkins i Perry Ferguson
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Hugo Friedhofer
Repartiment: Frederic March, Dana Andrews, Myrna Loy, Teresa
Wright, Harold Russell, Virginia Mayo, Cathy o'Donnell,
Hoagy Carmichael, Steve Cochran, Ray Collins
Per a bona part de la crítica està considerada la millor pel·lícula
d'aquest director. Jo no diria tant, tot i que és un film excel·lent
amb un guió punyent i uns intèrprets en estat de glòria. A mi em
fa l'efecte que l'elegància de la direcció és una de les aportacions
claus del film, ja que ajuda a donar un to entre melangiós i distant
a un guió que voreja la llàgrima.
La meva valoració: ****
The Heiress (La Heredera), 1949
Durada: 115 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Henry James
Guió: Ruth i Augustus Goetz
Fotografia: Leo Tover
Director artístic: John Meehan i Harry Horner
Muntatge: William Hornbeck
Música: Aaron Copland
Repartiment: Olivia De Havilland, Ralph Richardson, Montgomery Clift,
Miriam Hopkins, Vanessa Brown, Mona Freeman, Ray
Collins, Betty Linley, Selena Royle, Paul Lees
Pel meu gust una de les obres mestres d'en Wyler. Molts crítics han dit
que era la millor adaptació que s'ha fet mai d'una obra d'en Henry James.
No les he vist totes però de les que he vist ho és, tot i que seguida
de prop per The Innocents, 1961 (de Jack Clayton) adaptació de
A Turn of Screw. Un guió impecable amb uns diàlegs brillants i un
trio protagonista insuperable. Sap recrear -amb l'elegància característica
del nostre director- l'ambient angoixant típic d'en Henry James. La
música, tot i que en un segon pla, magnífica.
La meva valoració: *****
Detective Story (Brigada 21), 1951
Durada: 115 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Sidney Kingsley
Guió: Philip Yordan i Robert Wyler
Fotografia: Lee Garmes
Director artístic: Hal Pereira i Earl Hedrick
Muntatge: Robert Swink
Música: Victor Young
Repartiment: Kirk Douglas. Eleanor Parker, William Bendix, Lee Grant,
Bert Freed, Frank Faylen, Horace McMahon, Warner
Anderson, George MacReady, Joseph Wiseman
Una bona pel·lícula policíaca, amb un bon guió del gran Yordan i el germà
del nostre director que aquest va convertir en un melodrama: el seu fort.
Hi sobresurten un magnífic Kirk Douglas i unes no meyns inspirades
Eleanor Parker i Lee Grant.
La meva valoració: ***
Carrie (Carrie), 1952
Durada: 118 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Theodore Dreiser
Guió: Ruth i Augustus Goetz
Fotografia: Victor Milner
Director artístic: Hal Pereira i Roland Anderson
Muntatge: Robert Swink
Música: David Raksin
Repartiment: Laurence Olivier, Jenifer Jones, Miriam Hopkins, Eddie
Albert, Basil Ruysdael, Ray Teal, barry Kelly, Sara
Berner, William Reynolds, Mary Murphy
Magnífica pel·lícula sobre un amor fou i totalment entregat que du a la
ruina a un Laurence Olivier brillant. La Jons, li dona una rèplica excel·lent
i la Hopkins i l'Albert complenten els papers principals amb gran
competència. Es tracta d'un soberbi melodrama filmat amb l'elegància
característica del nostre director. Molts crítics han dit d'ell que era un
magnífic artesà però no un autor. Si per autor entenem aquell cineasta
que ha mostrat un tret característic i personal en la seva obra, en Wyler
és un autor, perquè la seva realització és clarament identificable per la
seva mesura i la seva amplitud (gran nombre de plans oberts i elegants
moviments de càmera).
La meva valoració: *****
Roman Holiday (Vacaciones en Roma), 1953
Durada: 119 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Ian McLellan Hunter
Guió: Ian McLellan Hunter i John Dighton
Fotografia: Frank Planer i Henri Alexan
Director artístic: Hal Pereira i Walter Tayler
Muntatge: Robert Swink
Música: Georges Auric
Repartiment: Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert, Hartley
Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio
Carminati, Paolo Carlini, Claudio Ermelli, Paola Borboni
Sens dubte la millor comèdia del nostre director, amb una Hepburn en
tots sentits insuperable i un Gregory Peck que sap mantenir-se a un bon
nivell. De nou haig de fer referència al magnífics plans oberts i suaus
moviments de càmera de gran elegància i suntuositat. Roma apareix
arrebatadora i tota la pel·lícula transpira optimisme. Magnífica
partitura del francès Georges Auric.
La meva valoració: ****
The Desperate Hours (Horas desesperadas), 1955
Durada: 112 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Joseph Hayes
Guió: Joseph Hayes
Fotografia: Lee Garmes
Director artístic: Hal Pereira i Joseph MacMillan Johnson
Muntatge: Robert Swink
Música: Gail Kubik
Repartiment: Humphrey Bogart, Frederic March, Arthur Kennedy,
Martha Scott, Dewey Martin, Gig Young, Robert
Middleton, Ray Collins, Ray Teal, Richard Eyer
Una pel·lícula que es deixa veure però que no es compta entre les
millors d'en Wyler.
La meva valoració: **
Friendly Persuasion (La gran prueba), 1956
Durada: 139 minuts
Producció: William Wyler i B-M/Allied Artists
Argument: Jessamyn West
Guió: Michael Wilson
Fotografia: Ellsworth Fredricks
Director artístic: Edward S. Haworth
Muntatge: Robert Swink
Música: Dimitri Tiomkin
Repartiment: Gary Cooper, Dorothy McGuire, Marjorie Main,
Anthony Perkins, Richard Eyer, Robert Middleton,
Phyllis Love, Mark Richman, Walter Catlett,
Richard Hale
Fou la seva primer pel·lícula en color i va aconseguir un gran èxit als
Estats Units per tractar els problemes de consciència d'una família
de quàquers que es veu embolicada en la Guerra de Secessió. Un
film estimable però no excel·lent a causa d'un guió que vol ser massa
exemplar i moralitzador. Molt bé en Gary Cooper i la McGuire.
La meva valoració: ***
The Big Country (Horizontes de grandeza), 1958
Durada: 166 minuts
Producció: William Wyler, Gregory Peck, Anthony World Wide
i United Artists
Argument: Donald Hamilton, Jessamyn West i Robert Wyler
Guió: James R. Webb, Sy Bartlett i Robert Wilder
Fotografia: Frank F. Planer
Director artístic: Frank Hotaling
Muntatge: Robert A. Belcher, John Faure i Robert Swink
Música: Jerome Moross
Repartiment: Gregory Peck, Jean Simmons, Carroll Baker,
Charlton Heston, Burl Ives, Charles Bickford,
Alfonso Bedoya, Chuck Connors, Chuck
Hayward, Buff Brady
Un elegant western monumental on hi destaquen una magnífica
música, uns escenaris fastuosos i unes actuacions brillants dels
dos protagonistes (el millor paper d'en Gregory Peck després
de l'Atticus de To Kill a Mockinbird, 1962 (Robert Mulligan).
Brillantíssim el secundari d'en Burl Ives. Realització impecable
del nostre director.
La meva valoració: ****
Ben-Hur (Ben-Hur), 1959
Durada: 212 minuts
Producció: sam Zimbalist i Metro-Goldwyn-Mayer
Argument: Lewis Wallace
Guió: Karl Tunberg i els no acreditats Christopher Fry, Gore Vidal,
i S. N. Berhman
Fotografia: Robert L. Surtees, Harold E. Wellman i Piero Portalupi
Director artístic: William A. Horning i Edward Carfagno
Muntatge: Ralph E. Winters i John D. Dunning
Música: Miklos Rosza
Repartiment: Charlton Heston, Stephen Boyd, Jack Hawkins, Haya
Harareet, Hugh Griffith, Martha Scott, Sam Jaffe, Cathy
O'Donnell, Finlay Currie, Marina Berti
La pel·lícula més oscaritzada de la història de Hollywood (11 Òscar)
a l'arribada de Titanic, 1997 (James Cameron). Ha estat molt
maltractada per la crítica que només hi ha sabut veure un peplum
mediocre i massa made in Hollywood. El que més es recorda
habitualment és l'espectacular carrera de quàdrigues que és la única
part del film que no va rodar Wyler (ho varen fer Andrew Marton i
Yakima Canutt). Però, que potser no té força l'escena del galiots,
remant sota l'atenta mirada de Quntus Àrrius? Pocs són els que
s'han entretingut a analitzar el film no com un peplum sinó com un
melodrama sobre la impossible història d'amor homosexual entre
un jueu i un romà significats. Sota aquesta llum cobra gran força
l'escena quasi al final en que un Messala agònic revela al protagonista
el terrible destí de les seves parentes. A més a més el film ofereix la
que per a mi és la millor seqüència que s'ha fet mai al cinema sobre
la figura de Jesús. Em refereixo a aquella en que Jesus dóna aigua
al protagonista: en cap altre film la figura de Jesús està dibuixada
amb tanta dolcesa i força a la vegada. Si va revolucionar la religió
jueva no podia ser l'home fleuma o bon rotllo que solen mostrar
la majoria de films. Reconec, però, que hi ha escenes molt més
fluixes com totes les de la mare i la germana lleproses.
La meva valoració: ****
The Children's Hour (La calumnia), 1961
Durada: 109 minuts
Producció: William Wyler, Mirisch Wolrd Wide Productions
i United Artists
Argument: Lillian Hellman
Guió: John Michael Hayes
Fotografia: Frank F. Planer
Director artístic: Fernando Carrere
Muntatge: Robert Swink
Música: Alex North
Repartiment: Audrey Hepburn, Shirley McLaine, James Garner, Miriam
Hopkins, Fay Bainter, Karen Balkin, Verónica Cartwright,
Jered Barclay, Hope Summers, Gene Gannon
Una magnífica pel·lícula sobèrbiament interpretada i que toca un tema, el
lesbianisme, molt tabú en aquell temps. De fet forma part d'un inici de
reivindicació de l'homosexualitat a principis dels seixanta quan el tema
encara era dissimulat i defugit. Coincideix en el temps amb Victim, 1961
(B. Dearden) que tracta la homosexualitat masculina. Les tres dones,
la Hepburn, la McLaine i la Hopkins estan en estat de gràcia. La direcció
mesurada i elegant com sempre.
La meva valoració: *****
The Collector (El coleccionista), 1965
Durada: 119 minuts
Producció: Jud Kunberg, John Kohn i Columbia Pictures
Argument: John Fowles
Guió: Stanley Mann i John Kohn
Fotografia: Robert Surtees (USA) i Robert Krasker (GB)
Director artístic: John Stoll
Muntatge: Robert Swink
Música: Maurice Jarre
Repartiment: Terence Stamp, Samantha Eggar, Mona Washbourne,
Maurice Dallimore, William Beckley, Gordon Barclay,
David Haviland
Una pel·lícula força valorada en el seu temps -tot i que ara quasi ningú
la recorda. Formà part del descobriment del Terence Stamp que P. P.
Pasolini, una mica més tard, convertiria en icona a Teorema, 1968. De
tota manera per a mi tracta un tema molt desagradable (el segrest) que
barreja amb el desig sexual i això sempre m'ha semblat pertorbador
i m'ha allunyat d'aquesta pel·lícula, igual que em passa amb la mena
de remake que en va fer P. Almodóvar a Átame, 1990.
La meva valoració: ***
How to Steal A Million (Cómo robar un millón y...), 1966
Durada: 119 minuts
Producció: Fred Kohlmar, William Wyler i World Wide Productions
Argument: George Bradshaw
Guió: Harry Kurnitz
Fotografia: Charles B. Lang jr.
Director artístic: Alexander Trauner
Muntatge: Robert Swink
Música: Johnny Williams (futur John Williams)
Repartiment: Audrey Hepburn, Peter O'Toole, Eli Wallach, Hugh Griffith,
Charles Boyer, Fernand Gravey
Sempre m'ha resultat un film insuportable i o bé m'hi he adormit o bé no
l'he pogut acabar. Un sentit de l'humor molt fluix i un guió impossible. Els
actors fan el que poden per salvar el desastre.
La meva valoració: *
Funny Girl (Funny Girl), 1968
Durada: 151 minuts
Producció: Ray Stark, William Wyler, Rastar Productions i Columbia
Argument: Bob Merrill i Jules Styne
Guió: Isobel Lennart
Fotografia: Harry Stradling
Director artístic: Gene Callahan i Robert Luthardt
Muntatge: Maury Winetrobe, William Sands i Robert Swink
Música: Jules Styne i Walter Scharf
Repartiment: Barbra Streisand, Omar Sharif, Kay Medford, Anne
Francis, Walter Pidgeon, Lee Allen, Mae Questel,
Gerald Mohr, Frank Faylen, Louis Armstrong
Un film simpàtic i força entretingut. Concebut a la manera dels grans
musicals clàssics i amb la famosa cançó Hello Dolly com a tema central.
Una Streisand al límit de la sobreactuació -en Wyler va tenir problemes
per centrar-la ja en el seu debut- però sempre amable i ocurrent. No
va ser una gran pel·lícula però si una comèdia musical prou agradable.
Recordo que la vaig veure quan es va estrenar a Barcelona i que va ser
l'única estrena d'en Wyler que veuria.
La meva valoració: ***
The Liberation of L. B. Jones (No se compra el silencio), 1970
Durada: 102 minuts
Producció: A. Ronald Lubin, William Wyler, Liberation i Columbia
Argument: Jesse Hill Ford
Guió: Stirling Silliphant i Jesse Hill Ford
Fotografia: Robert Surtees
Director artístic: Kenneth A. Reid
Muntatge: Carl Kress, Piter Bergema i Robert Swink
Música: Elmer Bernstein
Repartiment: Lee J. Cobb, Roscoe Lee Brown, Anthony Zerbe, Lee
Majors, Lola Falana, Barbara Hershey, Yaphet Kotto, Chill Wills,
Ray Teal
Un film seriós i potent que tanca la filmografia d'aquest gran director
amb dignitat. Denuncia racista convertida pel nostre director en un
excel·lent melodrama. Bones interpretacions i un ambient tens des
del prinicpi que esclata en un final conseqüent.
La meva valoració: ****
Producció: Sidney Franklin i Metro-Goldwyn-Mayer
Argument: Jan Struther
Guió: Arthur Wimperis, George Froeschel, James Hilton
i Claudine West
Fotografia: Joseph Ruttenberg
Director artístic: Cedric Gibbons
Muntatge: Harold F. Kress
Música: Herbert Stothart
Repartiment: Greer Garson, Walter Pidgeon, Teresa Wright, Dame
May Whitty, Reginald Owen, Henry Travers, Richard
Ney, Henry Wilcoxon, Christopher Severn, Brenda Forbes
Una bona pel·lícula de propaganda en favor dels anglesos, tot i que
pensada per al públic nordamericà, que la va acollir bé, però que mai
fou massa ben rebuda a la Gran Bretanya degut a que no s'hi reconeixia.
Malgrat tot funciona força bé.
La meva valoració: ***
The Beast Years of our Lives (Los mejores años de nuestra vida), 1946
Durada: 172 minuts
Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
Argument: MacKinlay Kantor
Guió: Robert E. Sherwood
Fotografia: Gregg Toland
Director artístic: George Jenkins i Perry Ferguson
Muntatge: Daniel Mandell
Música: Hugo Friedhofer
Repartiment: Frederic March, Dana Andrews, Myrna Loy, Teresa
Wright, Harold Russell, Virginia Mayo, Cathy o'Donnell,
Hoagy Carmichael, Steve Cochran, Ray Collins
Per a bona part de la crítica està considerada la millor pel·lícula
d'aquest director. Jo no diria tant, tot i que és un film excel·lent
amb un guió punyent i uns intèrprets en estat de glòria. A mi em
fa l'efecte que l'elegància de la direcció és una de les aportacions
claus del film, ja que ajuda a donar un to entre melangiós i distant
a un guió que voreja la llàgrima.
La meva valoració: ****
The Heiress (La Heredera), 1949
Durada: 115 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Henry James
Guió: Ruth i Augustus Goetz
Fotografia: Leo Tover
Director artístic: John Meehan i Harry Horner
Muntatge: William Hornbeck
Música: Aaron Copland
Repartiment: Olivia De Havilland, Ralph Richardson, Montgomery Clift,
Miriam Hopkins, Vanessa Brown, Mona Freeman, Ray
Collins, Betty Linley, Selena Royle, Paul Lees
Pel meu gust una de les obres mestres d'en Wyler. Molts crítics han dit
que era la millor adaptació que s'ha fet mai d'una obra d'en Henry James.
No les he vist totes però de les que he vist ho és, tot i que seguida
de prop per The Innocents, 1961 (de Jack Clayton) adaptació de
A Turn of Screw. Un guió impecable amb uns diàlegs brillants i un
trio protagonista insuperable. Sap recrear -amb l'elegància característica
del nostre director- l'ambient angoixant típic d'en Henry James. La
música, tot i que en un segon pla, magnífica.
La meva valoració: *****
Detective Story (Brigada 21), 1951
Durada: 115 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Sidney Kingsley
Guió: Philip Yordan i Robert Wyler
Fotografia: Lee Garmes
Director artístic: Hal Pereira i Earl Hedrick
Muntatge: Robert Swink
Música: Victor Young
Repartiment: Kirk Douglas. Eleanor Parker, William Bendix, Lee Grant,
Bert Freed, Frank Faylen, Horace McMahon, Warner
Anderson, George MacReady, Joseph Wiseman
Una bona pel·lícula policíaca, amb un bon guió del gran Yordan i el germà
del nostre director que aquest va convertir en un melodrama: el seu fort.
Hi sobresurten un magnífic Kirk Douglas i unes no meyns inspirades
Eleanor Parker i Lee Grant.
La meva valoració: ***
Carrie (Carrie), 1952
Durada: 118 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Theodore Dreiser
Guió: Ruth i Augustus Goetz
Fotografia: Victor Milner
Director artístic: Hal Pereira i Roland Anderson
Muntatge: Robert Swink
Música: David Raksin
Repartiment: Laurence Olivier, Jenifer Jones, Miriam Hopkins, Eddie
Albert, Basil Ruysdael, Ray Teal, barry Kelly, Sara
Berner, William Reynolds, Mary Murphy
Magnífica pel·lícula sobre un amor fou i totalment entregat que du a la
ruina a un Laurence Olivier brillant. La Jons, li dona una rèplica excel·lent
i la Hopkins i l'Albert complenten els papers principals amb gran
competència. Es tracta d'un soberbi melodrama filmat amb l'elegància
característica del nostre director. Molts crítics han dit d'ell que era un
magnífic artesà però no un autor. Si per autor entenem aquell cineasta
que ha mostrat un tret característic i personal en la seva obra, en Wyler
és un autor, perquè la seva realització és clarament identificable per la
seva mesura i la seva amplitud (gran nombre de plans oberts i elegants
moviments de càmera).
La meva valoració: *****
Roman Holiday (Vacaciones en Roma), 1953
Durada: 119 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Ian McLellan Hunter
Guió: Ian McLellan Hunter i John Dighton
Fotografia: Frank Planer i Henri Alexan
Director artístic: Hal Pereira i Walter Tayler
Muntatge: Robert Swink
Música: Georges Auric
Repartiment: Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert, Hartley
Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio
Carminati, Paolo Carlini, Claudio Ermelli, Paola Borboni
Sens dubte la millor comèdia del nostre director, amb una Hepburn en
tots sentits insuperable i un Gregory Peck que sap mantenir-se a un bon
nivell. De nou haig de fer referència al magnífics plans oberts i suaus
moviments de càmera de gran elegància i suntuositat. Roma apareix
arrebatadora i tota la pel·lícula transpira optimisme. Magnífica
partitura del francès Georges Auric.
La meva valoració: ****
The Desperate Hours (Horas desesperadas), 1955
Durada: 112 minuts
Producció: William Wyler i Paramount Pictures
Argument: Joseph Hayes
Guió: Joseph Hayes
Fotografia: Lee Garmes
Director artístic: Hal Pereira i Joseph MacMillan Johnson
Muntatge: Robert Swink
Música: Gail Kubik
Repartiment: Humphrey Bogart, Frederic March, Arthur Kennedy,
Martha Scott, Dewey Martin, Gig Young, Robert
Middleton, Ray Collins, Ray Teal, Richard Eyer
Una pel·lícula que es deixa veure però que no es compta entre les
millors d'en Wyler.
La meva valoració: **
Friendly Persuasion (La gran prueba), 1956
Durada: 139 minuts
Producció: William Wyler i B-M/Allied Artists
Argument: Jessamyn West
Guió: Michael Wilson
Fotografia: Ellsworth Fredricks
Director artístic: Edward S. Haworth
Muntatge: Robert Swink
Música: Dimitri Tiomkin
Repartiment: Gary Cooper, Dorothy McGuire, Marjorie Main,
Anthony Perkins, Richard Eyer, Robert Middleton,
Phyllis Love, Mark Richman, Walter Catlett,
Richard Hale
Fou la seva primer pel·lícula en color i va aconseguir un gran èxit als
Estats Units per tractar els problemes de consciència d'una família
de quàquers que es veu embolicada en la Guerra de Secessió. Un
film estimable però no excel·lent a causa d'un guió que vol ser massa
exemplar i moralitzador. Molt bé en Gary Cooper i la McGuire.
La meva valoració: ***
The Big Country (Horizontes de grandeza), 1958
Durada: 166 minuts
Producció: William Wyler, Gregory Peck, Anthony World Wide
i United Artists
Argument: Donald Hamilton, Jessamyn West i Robert Wyler
Guió: James R. Webb, Sy Bartlett i Robert Wilder
Fotografia: Frank F. Planer
Director artístic: Frank Hotaling
Muntatge: Robert A. Belcher, John Faure i Robert Swink
Música: Jerome Moross
Repartiment: Gregory Peck, Jean Simmons, Carroll Baker,
Charlton Heston, Burl Ives, Charles Bickford,
Alfonso Bedoya, Chuck Connors, Chuck
Hayward, Buff Brady
Un elegant western monumental on hi destaquen una magnífica
música, uns escenaris fastuosos i unes actuacions brillants dels
dos protagonistes (el millor paper d'en Gregory Peck després
de l'Atticus de To Kill a Mockinbird, 1962 (Robert Mulligan).
Brillantíssim el secundari d'en Burl Ives. Realització impecable
del nostre director.
La meva valoració: ****
Ben-Hur (Ben-Hur), 1959
Durada: 212 minuts
Producció: sam Zimbalist i Metro-Goldwyn-Mayer
Argument: Lewis Wallace
Guió: Karl Tunberg i els no acreditats Christopher Fry, Gore Vidal,
i S. N. Berhman
Fotografia: Robert L. Surtees, Harold E. Wellman i Piero Portalupi
Director artístic: William A. Horning i Edward Carfagno
Muntatge: Ralph E. Winters i John D. Dunning
Música: Miklos Rosza
Repartiment: Charlton Heston, Stephen Boyd, Jack Hawkins, Haya
Harareet, Hugh Griffith, Martha Scott, Sam Jaffe, Cathy
O'Donnell, Finlay Currie, Marina Berti
La pel·lícula més oscaritzada de la història de Hollywood (11 Òscar)
a l'arribada de Titanic, 1997 (James Cameron). Ha estat molt
maltractada per la crítica que només hi ha sabut veure un peplum
mediocre i massa made in Hollywood. El que més es recorda
habitualment és l'espectacular carrera de quàdrigues que és la única
part del film que no va rodar Wyler (ho varen fer Andrew Marton i
Yakima Canutt). Però, que potser no té força l'escena del galiots,
remant sota l'atenta mirada de Quntus Àrrius? Pocs són els que
s'han entretingut a analitzar el film no com un peplum sinó com un
melodrama sobre la impossible història d'amor homosexual entre
un jueu i un romà significats. Sota aquesta llum cobra gran força
l'escena quasi al final en que un Messala agònic revela al protagonista
el terrible destí de les seves parentes. A més a més el film ofereix la
que per a mi és la millor seqüència que s'ha fet mai al cinema sobre
la figura de Jesús. Em refereixo a aquella en que Jesus dóna aigua
al protagonista: en cap altre film la figura de Jesús està dibuixada
amb tanta dolcesa i força a la vegada. Si va revolucionar la religió
jueva no podia ser l'home fleuma o bon rotllo que solen mostrar
la majoria de films. Reconec, però, que hi ha escenes molt més
fluixes com totes les de la mare i la germana lleproses.
La meva valoració: ****
The Children's Hour (La calumnia), 1961
Durada: 109 minuts
Producció: William Wyler, Mirisch Wolrd Wide Productions
i United Artists
Argument: Lillian Hellman
Guió: John Michael Hayes
Fotografia: Frank F. Planer
Director artístic: Fernando Carrere
Muntatge: Robert Swink
Música: Alex North
Repartiment: Audrey Hepburn, Shirley McLaine, James Garner, Miriam
Hopkins, Fay Bainter, Karen Balkin, Verónica Cartwright,
Jered Barclay, Hope Summers, Gene Gannon
Una magnífica pel·lícula sobèrbiament interpretada i que toca un tema, el
lesbianisme, molt tabú en aquell temps. De fet forma part d'un inici de
reivindicació de l'homosexualitat a principis dels seixanta quan el tema
encara era dissimulat i defugit. Coincideix en el temps amb Victim, 1961
(B. Dearden) que tracta la homosexualitat masculina. Les tres dones,
la Hepburn, la McLaine i la Hopkins estan en estat de gràcia. La direcció
mesurada i elegant com sempre.
La meva valoració: *****
The Collector (El coleccionista), 1965
Durada: 119 minuts
Producció: Jud Kunberg, John Kohn i Columbia Pictures
Argument: John Fowles
Guió: Stanley Mann i John Kohn
Fotografia: Robert Surtees (USA) i Robert Krasker (GB)
Director artístic: John Stoll
Muntatge: Robert Swink
Música: Maurice Jarre
Repartiment: Terence Stamp, Samantha Eggar, Mona Washbourne,
Maurice Dallimore, William Beckley, Gordon Barclay,
David Haviland
Una pel·lícula força valorada en el seu temps -tot i que ara quasi ningú
la recorda. Formà part del descobriment del Terence Stamp que P. P.
Pasolini, una mica més tard, convertiria en icona a Teorema, 1968. De
tota manera per a mi tracta un tema molt desagradable (el segrest) que
barreja amb el desig sexual i això sempre m'ha semblat pertorbador
i m'ha allunyat d'aquesta pel·lícula, igual que em passa amb la mena
de remake que en va fer P. Almodóvar a Átame, 1990.
La meva valoració: ***
How to Steal A Million (Cómo robar un millón y...), 1966
Durada: 119 minuts
Producció: Fred Kohlmar, William Wyler i World Wide Productions
Argument: George Bradshaw
Guió: Harry Kurnitz
Fotografia: Charles B. Lang jr.
Director artístic: Alexander Trauner
Muntatge: Robert Swink
Música: Johnny Williams (futur John Williams)
Repartiment: Audrey Hepburn, Peter O'Toole, Eli Wallach, Hugh Griffith,
Charles Boyer, Fernand Gravey
Sempre m'ha resultat un film insuportable i o bé m'hi he adormit o bé no
l'he pogut acabar. Un sentit de l'humor molt fluix i un guió impossible. Els
actors fan el que poden per salvar el desastre.
La meva valoració: *
Funny Girl (Funny Girl), 1968
Durada: 151 minuts
Producció: Ray Stark, William Wyler, Rastar Productions i Columbia
Argument: Bob Merrill i Jules Styne
Guió: Isobel Lennart
Fotografia: Harry Stradling
Director artístic: Gene Callahan i Robert Luthardt
Muntatge: Maury Winetrobe, William Sands i Robert Swink
Música: Jules Styne i Walter Scharf
Repartiment: Barbra Streisand, Omar Sharif, Kay Medford, Anne
Francis, Walter Pidgeon, Lee Allen, Mae Questel,
Gerald Mohr, Frank Faylen, Louis Armstrong
Un film simpàtic i força entretingut. Concebut a la manera dels grans
musicals clàssics i amb la famosa cançó Hello Dolly com a tema central.
Una Streisand al límit de la sobreactuació -en Wyler va tenir problemes
per centrar-la ja en el seu debut- però sempre amable i ocurrent. No
va ser una gran pel·lícula però si una comèdia musical prou agradable.
Recordo que la vaig veure quan es va estrenar a Barcelona i que va ser
l'única estrena d'en Wyler que veuria.
La meva valoració: ***
The Liberation of L. B. Jones (No se compra el silencio), 1970
Durada: 102 minuts
Producció: A. Ronald Lubin, William Wyler, Liberation i Columbia
Argument: Jesse Hill Ford
Guió: Stirling Silliphant i Jesse Hill Ford
Fotografia: Robert Surtees
Director artístic: Kenneth A. Reid
Muntatge: Carl Kress, Piter Bergema i Robert Swink
Música: Elmer Bernstein
Repartiment: Lee J. Cobb, Roscoe Lee Brown, Anthony Zerbe, Lee
Majors, Lola Falana, Barbara Hershey, Yaphet Kotto, Chill Wills,
Ray Teal
Un film seriós i potent que tanca la filmografia d'aquest gran director
amb dignitat. Denuncia racista convertida pel nostre director en un
excel·lent melodrama. Bones interpretacions i un ambient tens des
del prinicpi que esclata en un final conseqüent.
La meva valoració: ****

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada