dimarts, 1 de maig del 2012

WILLIAM WYLER

WILLIAM WYLER




Biografia


Wilhelm Wailler (després William Wyler), era de família jueva alemanya i va néixer a
Mulhouse (Alsàcia, França) l'1 de juliol del 1902 i va morir a Beverly Hills (Califòrnia,
Estats Units) el 27 de juliol del 1981. Va estudiar a Lausanne (Suïssa) i a París,
aprenent a tocar el violí al conservatori d'aquesta ciutat. També a París, entrà a treballar
als 17 anys al Departament de Publicitat de la Universal Pictures, probablement gràcies
a Carl Laemle, cosí de la seva mare i fundador de la productora. Als 18 anys se'n va
anar a Nova York però va seguir treballant de publicitari per a la Universal i als 19 va
arribar a Hollywood on, gràcies a la recomanació del seu parent va aconseguir feina en
diversos rodatges com a regidor, script i ajudant de direcció entre altres oficis. El 1925,
després de intervenir com a ajudant de direcció a Ben-Hur, de Fred Niblo, va dirigir el
seu primer film, Crook Buster (1925) un mitgmetratge de dues bobines (10 minuts per
bobina) que seria el primer d'una sèrie de westerns. Més tard ell mateix va dir que la
Universal d'aquella època era "...com una mena d'escola per a directors. Si volies dirigir
et donaven les pel·lícules més barates i curtes perquè n'aprenguessis: westerns de dues
bobines..." No es va estrenar en el llargmetratge fins el 1928 amb un film de 6 bobines.
Les seves primeres pel·lícules foren sempre westerns però amb l'arribada del sonor es
va passar a la comèdia i, sobre tot, al melodrama, que seria el gènere en el qual excel·liria.
El 1934 es va casar amb l'actriu Margaret Sullavan que l'any anterior s'havia divorciat de
Henry Fonda. El 1936 va col·laborar per primera vegada amb el gran operador Gregg
Toland, que en els seus films va aprofitar les noves possibilitats tècniques de pel·licules i
lents per a renovar el llenguatge del blanc i negre. Toland va col·laborar sobre tot amb ell,
Orson Welles i John Ford. El 1936 es va divorciar de la Sullavan i dos anys més tard es va
çcasar amb la també actriu Margaret Tallichet, amb qui viuria fins a la seva mort. Entre el
1936 i el 1946 va treballar contractat per Samuel Goldwyn i entre el 1938 i el 1941 va
ajudar al llançament de l'actriu Bette Davis, que el va considerar el seu millor director.
Durant la Segona Guerra Mundial va treballar com a documentalista bel·lic per a l'exèrcit
nordamericà assolint el grau de tinent coronel i treballant sobre tot a la Gran Bretanya.
Acabada la guerra, el 1946, i en col·laboració amb Frank Capra i George Stevens (dos
altres grans directors!) va fundar la productora Liberty Film. A partir del 1949, degut a
problemes econòmics amb la productora, es va fer productor de quasi tots els films que
va dirigir a partir d'aleshores. Amb Friendly Persuasion (1956) va fer el seu primer film
en color i va aconseguir un gran èxit al seu país. Sovint va treballar amb son germà gran
Robert Wyler que li feu de productor associat i co-guionista. Va obtenir tres Òscar de
Hollywood -d'entre nou nominacions- per Mrs. Miniver (1942), The Best Years of 
ours Lifes ( 1946) i Ben Hur (1959). El 1965 encara va rebre el permi Irving Thalberg
Memorial. El 1970 va fer el seu darrer  film: The Liberation of L.B. Jones.

Wyler tenia una manera de treballar rigorosa i puntillosa, que li feia repetir nombroses
vegades les preses i li va donar fama d'assot dels actors. Ell mateix va dir: "Poden
odiar-me al plató, però a l'estrena m'estimaràn". El seu obsessiu perfeccionisme el va
dur a crear un bon nombre de films perdurables. Va saber comprendre i retratar
com pocs la condició humana amb els seus somnis i els seus desenganys. Va ser un
esplèndid director d'actors, tal com varen reconèixer en Laurence Olivier, en repetir
sovint que gràcies a en Wyler va adonar-se del seu potencial com a actor de cinema,
o la Bette Davis, que sempre el va considerar el seu millor director. En Charlton Heston
va definir així el treball amb en Wyler: "Converteix l'actuació en un bany turc: et
condemna a l'ofec més extrem, però en surts flairant com una rosa"


FILMOGRAFIA

Anybody here Seen Kelly? (La caza del hombre), 1928
                       Durada: 60 minuts aproximadament
                       Producció: Universal Pictures
                       Argument: Leigh Jason
                       Guió: John B. Clymer
                       Fotografia: Charles Stumar
                       Director artístic:
                       Muntantge: George McGuire
                       Música: film mut
                       Repartiment: Bessie Love, Tom Moore, Kate Price, Addie MacPhail, Bruce
                                           Gordon, Alfred Allen, Tom O'Brien, Wilson Benge, Rosa Gore,
                                           Dorothea Wolbert

The Shakedown (El testaferro), 1929
                       Durada: 70 minuts aproximadament
                       Producció: Universal Pictures
                       Argument: Charles A. Logue
                       Guió: Charles A. Logue i Clarence J. Marks
                       Fotografia: Charles Stumar i Jerome Ash
                       Director artístic:
                       Muntatge: Lloyd Nosler i Richard Cahoon
                       Música: Joseph Cherniavsky
                       Repartiment: James Murray, Barbara Kent, George Kotsonaros, Wheeler
                                           Oakman, Jack Hanlon, Harry Gibbon

The Love Trap (La trampa amorosa), 1929
                       Durada: 78 minuts
                       Producció: Universal Pictures
                       Argument: Edward J. Montagne
                       Guió: John B. Clymer i Clarence J. Marks
                       Fotografia: Gilbert Warrenton
                       Director artístic:
                       Muntatge: Maurice Pivar
                       Música:
                       Repartiment: Laura La Plante, Neil Hamilton, Robert Ellis, Jocelyn Lee,
                                           Norman Trevor, Clarissa Selwynne, Rita Le Roy

Hell's Heroes (Santos del infierno), 1930
                       Durada: 63 minuts
                       Producció: Carl Laemle i Universal Pictures
                       Argument: Peter B. Kyne
                       Guió: Tom Reed
                       Fotografia: George Robinson
                       Director artístic:
                       Muntatge: Harry Marker
                       Música:
                       Repartiment: Charles Bickford, Raymond Hatton, Fred Kohler, Fritzi
                                           Ridgeway, Maria Alba, José de la Cruz, Buck Connors,
                                           Walter James

The Storm, 1930
                       Durada: 80 minuts
                       Producció: Carl Laemle i Universal Pictures
                       Argument: Langdon McCormick
                       Guió: Wells Root
                       Fotografia: Alvin Wyckoff
                       Director artístic:
                       Muntatge:
                       Música:
                       Repartiment: Lupe Vélez, Paul Cavanagh, William Boyd, Alphonse Ethier,
                                           Ernest Adams, Tom London, Nick Thompson, Erin La
                                           Bissonière

A House Divided (La casa de la discordia), 1931
                       Durada: 70 minuts
                       Producció: Universal Pictures
                       Argument: Olive Edens
                       Guió: John B. Clymer i Dale Van Enery
                       Fotografia: Charles Stumar
                       Director artístic:
                       Muntatge: Ted Kent
                       Música:
                       Repartiment: Walter Huston, Kent Douglas, Helen Chandler, Vivian
                                           Oakland, Frank Hagney, Mary Fay, Marjorie Main,
                                           Lloyd Ingraham, Charles Middleton

Tom Brown of Culver (¿Héroe o cobarde?), 1932
                       Durada: 82 minuts
                       Producció: Universal Pictures
                       Argument: George Green i Dale Van Enery
                       Guió: Tom Buckingham i Clarence J. Marks
                       Fotografia: Charles Stumar
                       Director artístic:
                       Muntatge:
                       Música:
                       Repartiment: Tom Brown, H. B. Warner, Slim Summerville, Richard
                                           Cromwell, Ben Alexander, Sidney Toler, Russel Hopten,
                                           Andy Devine, Tyrone Power, Willard Robertson, Alan
                                           Ladd

Her First Mate (El capitán disloque), 1933
                       Durada: 66 minuts
                       Producció: Henry Henigson i Universal Pictures
                       Argument: Dan Jarrett, Frank Craven i John Golden
                       Guió: Earl Shell, H. M. Walker i Clarence J. Marks
                       Fotografia: George Robinson
                       Director artístic:
                       Muntatge:
                       Música:
                       Repartiment: Slim Summerville, ZaSu Pitts, Una Merkel, Warren Hymer,
                                           Berton Churchill, George Marion, Henry Armetta

Counsellor at Law (El abogado), 1933
                       Durada: 78 minuts
                       Producció: Henry Henigson i Universal Pictures
                       Argument: Elmer Rice
                       Guió: Elmer Rice
                       Fotografia: Norbert Brodine
                       Director artístic:
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música:
                       Repartiment: John Barrymore, Bebe Daniels, Doris Kenyon, Onslow
                                           Stevens, Isabel Jewell, Melvyn Douglas, Thelma Todd,
                                           Richard Quine, John Qualen, Vincent Sherman

                       Segons molts crítics, aquesta va ser la primera pel·lícula important del 
                       director, en bona part per fet de tenir el més taquiller dels Barrymore 
                       com a cap de cartell. No l'he vista i no puc opinar.


Glamour (Fascinación), 1934
                       Durada: 74 minuts
                       Producció: Universal Pictures
                       Argument: Edna Ferber
                       Guió: Doris Anderson i Gladys Unger
                       Fotografia: George Robinson
                       Director artístic:
                       Muntatge: Ted Kent
                       Música:
                       Repartiment: Paul Lukas, Constance Cummings, Philip Reed, Joseph
                                           Cawthorne, Doris Lloyd, Luis Alberni, Louise Beavers,
                                           Lyman Williams, David Dickinson, Peggy Campbell

The Good Fairy ((Una chica angelical), 1935
                       Durada: 90 minuts
                       Producció: Henry Henigson i Universal Pictures
                       Argument: Ferenc Molnar
                       Guió: Preston Sturges
                       Fotografia: Norbert Brodine
                       Director artístic:
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música:
                       Repartiment: Margaret Sullavan, Herbert Marshall, Frank Morgan,
                                           Reginald Owen, Alan Hale, Beulah Bondi, César Romero,
                                           Eric Blore, Luis Alberni, Al Bridge

                       Va ser la seva primera comèdia i va tenir un cert èxit. No l'he vista.


The Gay Deception (La alegre mentira), 1935
                       Durada: 79 minuts
                       Producció: Jesse L. Lasky i 20th. Century Fox
                       Argument: Stephen Avery i Don Hartman
                       Guió: Stephen Avery i Don Hartman
                       Fotografia: Joseph Valentine
                       Director artístic:
                       Muntatge:
                       Música: Louis de Francesco
                       Repartiment: Francis Lederer, Frances Dee, Benita Hume, Alan
                                           Mowbray, Akim Tamiroff, Lennox Pawle, Adele St.
                                           Maur, Ferdinand Gottschalk, Richard Carle, Luis Alberni

These Three (Esos tres), 1936
                       Durada: 93 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
                       Argument: Lillian Hellman
                       Guió: Lillian Helman
                       Fotografia: Gregg Toland
                       Director artístic: Richard Day
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Alfred Newman
                       Repartiment: Miriam Hopkins, Merle Oberon, Joel McCrea, Catherine
                       Doucet, Alma Kruger, Bonita Glanville, Marcia Mae Jones, Margaret
                       Hamilton, Carmencita Johnson, Walter Brennan

                       El guió original de Lillian Helman va ser censurat pel codi Hays i es van 
                       eliminar totes les referències al lesbianisme (que no s'eliminarien en la 
                       versió que féu Wyler el 1961: The Children's Hour). La trama va quedar 
                       com una història típica de triangle de dues dones, la Hopkins i la Oberon, 
                       enamorades del mateix home: en McCrea. Malgrat tot va tenir bones 
                       crítiques degut a les interpretacions i a la sobèrbia fotografia del Gregg 
                       Toland, que aquí iniciava la seva llarga col·laboració amb en Wyler. 
                       No l'he vista.


Dodsworth (Desengaño), 1936
                       Durada: 90 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
                       Argument: Sinclair Lewis
                       Guió: Sidney Howard
                       Fotografia: Rudolph Maté
                       Director artístic: Richard Day
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Alfred Newman
                       Repartiment: Walter Huston, Ruth Chatterton, Paul Lukas, Mary Astor,
                                           David Niven, Maria Ouspenskaia, Odette Myrtil, John
                                           Payne, Spring Byington, Kathryn Marlowe

                       Aquesta és la més antiga de les pel·licules de Wyler que he vist. Es 
                       tracta d'un melodrama sobre el deteriorament de la vida matrimonial 
                       d'una parella. És un film molt potent, esplèndidament fotografiat, amb 
                       uns personatges ben dibuixats i un excepcional Walter Huston. 
                       L'elegància d'estil característica d'en Wyler aquí ja és ben palesa. 
                       La meva valoració: ****


Come and Get it! (Rivales), 1936
                       Durada: 105 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn, Goldwyns Productions i United Artists
                       Argument: Edna Ferber
                       Guió: Jules Furthman i Jane Murfin
                       Fotografia: Gregg Toland i Rudolph Maté
                       Director artístic: Richard Day
                       Muntatge: Edward Curtiss
                       Música: Alfred Newman
                       Repartiment: Edward Arnold, Joel McCrea, Frances Farmer, Walter
                                           Brennan, Andrea Leeds, Frank Shields, Mady Christians,
                                           Mary Nash, Clem Bevans, Cecil Cunningham
                       Codirigida amb Howard Hawks

                       Malgrat els mitjans esmerçats i el talent dels actors i tècnics per a mi és 
                       una pel·lícula fallida, sobre tot a causa d'un guió que no acaba de trobar 
                       el camí correcte. Ni els personatges estan gaire aprofundits ni la història 
                       acaba de funcionar. Potser el fet que fos codirigida, encara que per dos
                       grans, la va llastar. No ho sé.
                       La meva valoració: **


Dead End, 1937
                       Durada: 93 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
                       Argument: Sidney Kingsley
                       Guió: Lillian Helman
                       Fotografia: Gregg Toland
                       Director artístic: Richard Day
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Alfred Newman
                       Repartiment: Sylvia Sidney, Joel McCrea, Humphrey Bogart, Wendy
                                           Barrie, Claire Trevor, Allen Jenkins, Marjorie Main,
                                           Huntz Hall, Leo Gorcey, Billy Halop

Jezebel (Jezabel), 1938
                       Durada: 103 minuts
                       Producció: William Wyler i Warner Bros.
                       Argument: Owen Davis
                       Guió: Clements Ripley, John Huston i Abem Finkel
                       Fotografia: Ernest Haller
                       Director artístic: Robert Haas
                       Muntatge: Warren Low
                       Música: Max Steiner
                       Repartiment: Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, Margaret
                                           Lindsay, Donald Crisp, Fay Bainter, Richard Cromwell,
                                           Henry O'Neill, Spring Byington, Irving Pichel

                       Una bona pel·lícula encara que irregular, amb bones interpretacions i 
                       escenes de gran interès com el ball del vestit vermell o el travelling de 
                       la marxa de la parella entre els apestats. Però no tot està a la mateixa 
                       alçada i té alguns moments fluixos. Fou la primera col·laboració amb 
                       la Davis, que sempre va dir que Wyler havia estat qui millor l'havia 
                       dirigit.
                       La meva valoració: ***


Wuthering Heights (Cumbres borrascosas), 1939
                       Durada: 103 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn, Goldwyn Productions i United Artists
                       Argument: Emily Brontë
                       Guió: Ben Hetch i Charles Mac Arthur
                       Fotografia: Gregg Toland
                       Director artístic: James Basevi
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Alfred Newman
                       Repartiment: Merle Oberon, Laurence Olivier, David Niven, Flora
                                           Robson, Donald Crisp, Geraldine Fitzgerald, Hugh
                                           Williams, Leo G. Carroll, Cecil Humphreys, Miles
                                           Mander

                       Una bona adaptació de la novel·la, amb una fotografia esplèndida, 
                       bona música i un Olivier convincent. Malgrat la presència del gran 
                       Ben Hetch, el guió, encara que funciona, és perfectible.
                       La meva valoració: *** (L'hi posaria tres estrelles i mitja!)


The Westerner (El forastero), 1940
                       Durada: 100 minuts
                       Producció: Goldwyn Productions i United Artists
                       Argument: Stuart N. Lake
                       Guió: Jo Swerling i Niven Busch
                       Fotografia: Gregg Toland
                       Director artístic: James Basevi
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Dimitri Tiomkin
                       Repartiment: Gary Cooper, Walter Brennan, Fred Stone, Doris
                                           Davenport, Forrest Tucker, Lillian Bond, Paul Hurst,
                                           Chill Wills, Dana Andrews


                       Encara que ha estat molt valorada per la crítica no puc jutjar amb 
                       gaire imparcialitat ja que el personatge del jutge Bean em resulta 
                       profundament i que la pel·lícula se'm faci llarga i difícil de veure. 
                       Em passa el mateix amb la versió que feren John Huston i Paul 
                       Newman: The Life and Times od Judge Roy Bean, 1972.
                       La meva valoració: ***


The Letter (La carta), 1940
                       Durada: 95 minuts
                       Producció: Jack L. Warner, Hal B. Wallis i Warner Bros.
                       Argument: W. Somerset Maugham
                       Guió: Howard Koch
                       Fotografia: Tony Gaudio
                       Director artístic: Carl Jules Weyl
                       Muntatge: George Amy
                       Música: Max Steiner
                       Repartiment: Bette Davis, Herbert Marshall, James Stephenson,
                                           Frieda Inescort, Gale Sondergaard, Bruce Lister,
                                           Cecil Kellaway, Elizabeth Earl, Sen Yung, Doris Lloyd

                       Una excel:lent pel·lícula d'ambient opressiu i personatges ofegats 
                       pels seus propis actes. La calor que tot ho amara en aquest món 
                       malai, és un perfecte teló de fons per aquesta història. Els actors 
                       estan esplèndits. Crida l'atenció que la soberbia escena inicial 
                       desperta unes espectatives que no es veuen decebudes.
                       La meva valoració: ****


The Little Foxes (La loba), 1941
                       Durada: 116 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn, Goldwyn Productions
                       Argument: Lillian Hellman
                       Guió: Lillian Hellman
                       Fotografia: Gregg Toland
                       Director artístic: Stephen Gooson
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Meredith Wilson
                       Repartiment: Bette Davis, Herbert Marshall, Teresa Wright, Richard
                                           Carlson, Patricia Collinge, Dan Duryea, Charles Dingle,
                                           Carl Benton Reid; Jessie Grayson, John Marriot

                       Una obra mestra. A més d'una realització elegant, una gran fotografia 
                        i un guió espatarrant, compta amb uns actors en estat de gràcia. Des 
                       de la Davis fins al Charles Dingle, des del Herbert Marshall fins al Dan 
                       Duryea i, sobre tot, la commovedora tia Birdie de Patricia Collinge. 
                       No es pot demanar més.
                       La meva valoració: *****


Mrs. Miniver (La señora Míniver), 1942
                       Durada: 134 minuts
                       Producció: Sidney Franklin i Metro-Goldwyn-Mayer
                       Argument: Jan Struther
                       Guió: Arthur Wimperis, George Froeschel, James Hilton
                                i Claudine West
                       Fotografia: Joseph Ruttenberg
                       Director artístic: Cedric Gibbons
                       Muntatge: Harold F. Kress
                       Música: Herbert Stothart
                       Repartiment: Greer Garson, Walter Pidgeon, Teresa Wright, Dame
                                           May Whitty, Reginald Owen, Henry Travers, Richard
                                           Ney, Henry Wilcoxon, Christopher Severn, Brenda Forbes

                       Una bona pel·lícula de propaganda en favor dels anglesos, tot i que 
                       pensada per al públic nordamericà, que la va acollir bé, però que mai
                       fou massa ben rebuda a la Gran Bretanya degut a que no s'hi reconeixia.
                       Malgrat tot funciona força bé.
                       La meva valoració: ***


The Beast Years of our Lives (Los mejores años de nuestra vida), 1946
                       Durada: 172 minuts
                       Producció: Samuel Goldwyn i Goldwyn Productions
                       Argument: MacKinlay Kantor
                       Guió: Robert E. Sherwood
                       Fotografia: Gregg Toland
                       Director artístic: George Jenkins i Perry Ferguson
                       Muntatge: Daniel Mandell
                       Música: Hugo Friedhofer
                       Repartiment: Frederic March, Dana Andrews, Myrna Loy, Teresa
                                           Wright, Harold Russell, Virginia Mayo, Cathy o'Donnell,
                                           Hoagy Carmichael, Steve Cochran, Ray Collins

                       Per a bona part de la crítica està considerada la millor pel·lícula 
                       d'aquest director. Jo no diria tant, tot i que és un film excel·lent 
                       amb un guió punyent i uns intèrprets en estat de glòria. A mi em
                       fa l'efecte que l'elegància de la direcció és una de les aportacions 
                       claus del film, ja que ajuda a donar un to entre melangiós i distant 
                       a un guió que voreja la llàgrima. 
                       La meva valoració: ****


The Heiress (La Heredera), 1949
                       Durada: 115 minuts
                       Producció: William Wyler i Paramount Pictures
                       Argument: Henry James
                       Guió: Ruth i Augustus Goetz
                       Fotografia: Leo Tover
                       Director artístic: John Meehan i Harry Horner
                       Muntatge: William Hornbeck
                       Música: Aaron Copland
                       Repartiment: Olivia De Havilland, Ralph Richardson, Montgomery Clift,
                                           Miriam Hopkins, Vanessa Brown, Mona Freeman, Ray
                                           Collins, Betty Linley, Selena Royle, Paul Lees

                       Pel meu gust una de les obres mestres d'en Wyler. Molts crítics han dit
                       que era la millor adaptació que s'ha fet mai d'una obra d'en Henry James.
                       No les he vist totes però de les que he vist ho és, tot i que seguida
                       de prop per The Innocents, 1961 (de Jack Clayton) adaptació de 
                       A Turn of Screw. Un guió impecable amb uns diàlegs brillants i un
                       trio protagonista insuperable. Sap recrear -amb l'elegància característica
                       del nostre director- l'ambient angoixant típic d'en Henry James. La
                       música, tot i que en un segon pla, magnífica.
                       La meva valoració: *****


Detective Story (Brigada 21), 1951
                       Durada: 115 minuts
                       Producció: William Wyler i Paramount Pictures
                       Argument: Sidney Kingsley
                       Guió: Philip Yordan i Robert Wyler
                       Fotografia: Lee Garmes
                       Director artístic: Hal Pereira i Earl Hedrick
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Victor Young
                       Repartiment: Kirk Douglas. Eleanor Parker, William Bendix, Lee Grant,
                                           Bert Freed, Frank Faylen, Horace McMahon, Warner
                                           Anderson, George MacReady, Joseph Wiseman

                       Una bona pel·lícula policíaca, amb un bon guió del gran Yordan i el germà
                       del nostre director que aquest va convertir en un melodrama: el seu fort.  
                       Hi sobresurten un magnífic Kirk Douglas i unes no meyns inspirades 
                       Eleanor Parker i Lee Grant.
                       La meva valoració: ***


Carrie (Carrie), 1952
                       Durada: 118 minuts
                       Producció: William Wyler i Paramount Pictures
                       Argument: Theodore Dreiser
                       Guió: Ruth i Augustus Goetz
                       Fotografia: Victor Milner
                       Director artístic: Hal Pereira i Roland Anderson
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: David Raksin
                       Repartiment: Laurence Olivier, Jenifer Jones, Miriam Hopkins, Eddie
                                           Albert, Basil Ruysdael, Ray Teal, barry Kelly, Sara
                                           Berner, William Reynolds, Mary Murphy

                       Magnífica pel·lícula sobre un amor fou i totalment entregat que du a la
                       ruina a un Laurence Olivier brillant. La Jons, li dona una rèplica excel·lent
                       i la Hopkins i l'Albert complenten els papers principals amb gran 
                       competència. Es tracta d'un soberbi melodrama filmat amb l'elegància
                       característica del nostre director. Molts crítics han dit d'ell que era un
                       magnífic artesà però no un autor. Si per autor entenem aquell cineasta
                       que ha mostrat un tret característic i personal en la seva obra, en Wyler
                       és un autor, perquè la seva realització és clarament identificable per la
                       seva mesura i la seva amplitud (gran nombre de plans oberts i elegants
                       moviments de càmera).
                       La meva valoració: *****


Roman Holiday (Vacaciones en Roma), 1953
                       Durada: 119 minuts
                       Producció: William Wyler i Paramount Pictures
                       Argument: Ian McLellan Hunter
                       Guió: Ian McLellan Hunter i John Dighton
                       Fotografia: Frank Planer i Henri Alexan
                       Director artístic: Hal Pereira i Walter Tayler
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Georges Auric
                       Repartiment: Gregory Peck, Audrey Hepburn,  Eddie Albert, Hartley
                                           Power, Harcourt Williams, Margaret Rawlings, Tullio
                                           Carminati, Paolo Carlini, Claudio Ermelli, Paola Borboni

                       Sens dubte la millor comèdia del nostre director, amb una Hepburn en
                       tots sentits insuperable i un Gregory Peck que sap mantenir-se a un bon
                       nivell. De nou haig de fer referència al magnífics plans oberts i suaus
                       moviments de càmera de gran elegància i suntuositat. Roma apareix
                       arrebatadora i tota la pel·lícula transpira optimisme. Magnífica 
                       partitura del francès Georges Auric.
                       La meva valoració: ****


The Desperate Hours (Horas desesperadas), 1955
                       Durada: 112 minuts
                       Producció: William Wyler i Paramount Pictures
                       Argument: Joseph Hayes
                       Guió: Joseph Hayes
                       Fotografia: Lee Garmes
                       Director artístic: Hal Pereira i Joseph MacMillan Johnson
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Gail Kubik
                       Repartiment: Humphrey Bogart, Frederic March, Arthur Kennedy,
                                           Martha Scott, Dewey Martin, Gig Young, Robert
                                           Middleton, Ray Collins, Ray Teal, Richard Eyer

                       Una pel·lícula que es deixa veure però que no es compta entre les
                       millors d'en Wyler. 
                       La meva valoració: **
                      
Friendly Persuasion (La gran prueba), 1956
                       Durada: 139 minuts
                       Producció: William Wyler i B-M/Allied Artists
                       Argument: Jessamyn West
                       Guió: Michael Wilson
                       Fotografia: Ellsworth Fredricks
                       Director artístic: Edward S. Haworth
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Dimitri Tiomkin
                       Repartiment: Gary Cooper, Dorothy McGuire, Marjorie Main,
                                           Anthony Perkins, Richard Eyer, Robert Middleton,
                                           Phyllis Love, Mark Richman, Walter Catlett,
                                           Richard Hale

                       Fou la seva primer pel·lícula en color i va aconseguir un gran èxit als
                       Estats Units per tractar els problemes de consciència d'una família
                       de quàquers que es veu embolicada en la Guerra de Secessió. Un
                       film estimable però no excel·lent a causa d'un guió que vol ser massa
                       exemplar i moralitzador. Molt bé en Gary Cooper i la McGuire.
                       La meva valoració: ***


The Big Country (Horizontes de grandeza), 1958
                       Durada: 166 minuts
                       Producció: William Wyler, Gregory Peck, Anthony World Wide
                                         i United Artists
                       Argument: Donald Hamilton, Jessamyn West i Robert Wyler
                       Guió: James R. Webb, Sy Bartlett i Robert Wilder
                       Fotografia: Frank F. Planer
                       Director artístic: Frank Hotaling
                       Muntatge: Robert A. Belcher, John Faure i Robert Swink
                       Música: Jerome Moross
                       Repartiment: Gregory Peck, Jean Simmons, Carroll Baker,
                                           Charlton Heston, Burl Ives, Charles Bickford,
                                           Alfonso Bedoya, Chuck Connors, Chuck
                                           Hayward, Buff Brady

                       Un elegant western monumental on hi destaquen una magnífica
                       música, uns escenaris fastuosos i unes actuacions brillants dels
                       dos protagonistes (el millor paper d'en Gregory Peck després
                       de l'Atticus de To Kill a Mockinbird, 1962 (Robert Mulligan).
                       Brillantíssim el secundari d'en Burl Ives. Realització impecable
                       del nostre director.
                       La meva valoració: ****


Ben-Hur (Ben-Hur), 1959
                       Durada: 212 minuts
                       Producció: sam Zimbalist i Metro-Goldwyn-Mayer
                       Argument: Lewis Wallace
                       Guió: Karl Tunberg i els no acreditats Christopher Fry, Gore Vidal,
                                i S. N. Berhman
                       Fotografia: Robert L. Surtees, Harold E. Wellman i Piero Portalupi
                       Director artístic: William A. Horning i Edward Carfagno
                       Muntatge: Ralph E. Winters i John D. Dunning
                       Música: Miklos Rosza
                       Repartiment: Charlton Heston, Stephen Boyd, Jack Hawkins, Haya
                                           Harareet, Hugh Griffith, Martha Scott, Sam Jaffe, Cathy
                                           O'Donnell, Finlay Currie, Marina Berti

                       La pel·lícula més oscaritzada de la història de Hollywood (11 Òscar)
                       a l'arribada de Titanic, 1997 (James Cameron). Ha estat molt 
                       maltractada per la crítica que només hi ha sabut veure un peplum
                       mediocre i massa made in Hollywood. El que més es recorda
                       habitualment és l'espectacular carrera de quàdrigues que és la única
                       part del film que no va rodar Wyler (ho varen fer Andrew Marton i
                       Yakima Canutt). Però, que potser no té força l'escena del galiots,
                       remant sota l'atenta mirada de Quntus Àrrius? Pocs són els que 
                       s'han entretingut a analitzar el film no com un peplum sinó com un 
                       melodrama sobre la impossible història d'amor homosexual entre
                       un jueu i un romà significats. Sota aquesta llum cobra gran força 
                       l'escena quasi al final en que un Messala agònic revela al protagonista 
                       el terrible destí de les seves parentes. A més a més el film ofereix la 
                       que per a mi és la millor seqüència que s'ha fet mai al cinema sobre 
                       la figura de Jesús. Em refereixo a aquella en que Jesus dóna aigua
                       al protagonista: en cap altre film la figura de Jesús està dibuixada
                       amb tanta dolcesa i força a la vegada. Si va revolucionar la religió
                       jueva no podia ser l'home fleuma o bon rotllo que solen mostrar
                       la majoria de films. Reconec, però, que hi ha escenes molt més 
                       fluixes com totes les de la mare i la germana lleproses.
                       La meva valoració: ****


The Children's Hour (La calumnia), 1961
                       Durada: 109 minuts
                       Producció: William Wyler, Mirisch Wolrd Wide Productions
                                        i United Artists
                       Argument: Lillian Hellman
                       Guió: John Michael Hayes
                       Fotografia: Frank F. Planer
                       Director artístic: Fernando Carrere
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Alex North
                       Repartiment: Audrey Hepburn, Shirley McLaine, James Garner, Miriam
                                           Hopkins, Fay Bainter, Karen Balkin, Verónica Cartwright,
                                           Jered Barclay, Hope Summers, Gene Gannon

                       Una magnífica pel·lícula sobèrbiament interpretada i que toca un tema, el
                       lesbianisme, molt tabú en aquell temps. De fet forma part d'un inici de
                       reivindicació de l'homosexualitat a principis dels seixanta quan el tema 
                       encara era dissimulat i defugit. Coincideix en el temps amb Victim, 1961 
                       (B. Dearden) que tracta la homosexualitat masculina. Les tres dones,
                       la Hepburn, la McLaine i la Hopkins estan en estat de gràcia. La direcció
                       mesurada i elegant com sempre.
                       La meva valoració: *****


The Collector (El coleccionista), 1965
                       Durada: 119 minuts
                       Producció: Jud Kunberg, John Kohn i Columbia Pictures
                       Argument: John Fowles
                       Guió: Stanley Mann i John Kohn
                       Fotografia: Robert Surtees (USA) i Robert Krasker (GB)
                       Director artístic: John Stoll
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Maurice Jarre
                       Repartiment: Terence Stamp, Samantha Eggar, Mona Washbourne,
                                           Maurice Dallimore, William Beckley, Gordon Barclay,
                                           David Haviland

                       Una pel·lícula força valorada en el seu temps -tot i que ara quasi ningú
                       la recorda. Formà part del descobriment del Terence Stamp que P. P.
                       Pasolini, una mica més tard, convertiria en icona a Teorema, 1968. De
                       tota manera per a mi tracta un tema molt desagradable (el segrest) que
                       barreja amb el desig sexual i això sempre m'ha semblat pertorbador 
                       i m'ha allunyat d'aquesta pel·lícula, igual que em passa amb la mena
                       de remake que en va fer P. Almodóvar a Átame, 1990.
                       La meva valoració: ***


How to Steal A Million (Cómo robar un millón y...), 1966
                       Durada: 119 minuts
                       Producció: Fred Kohlmar, William Wyler i World Wide Productions
                       Argument: George Bradshaw
                       Guió: Harry Kurnitz
                       Fotografia: Charles B. Lang jr.
                       Director artístic: Alexander Trauner
                       Muntatge: Robert Swink
                       Música: Johnny Williams (futur John Williams)
                       Repartiment: Audrey Hepburn, Peter O'Toole, Eli Wallach, Hugh Griffith,
                                           Charles Boyer, Fernand Gravey

                       Sempre m'ha resultat un film insuportable i o bé m'hi he adormit o bé no
                       l'he pogut acabar. Un sentit de l'humor molt fluix i un guió impossible. Els
                       actors fan el que poden per salvar el desastre.
                       La meva valoració: *


Funny Girl (Funny Girl), 1968
                       Durada: 151 minuts
                       Producció: Ray Stark, William Wyler, Rastar Productions i Columbia
                       Argument: Bob Merrill i Jules Styne
                       Guió: Isobel Lennart
                       Fotografia: Harry Stradling
                       Director artístic: Gene Callahan i Robert Luthardt
                       Muntatge: Maury Winetrobe, William Sands i Robert Swink
                       Música: Jules Styne i Walter Scharf
                       Repartiment: Barbra Streisand, Omar Sharif, Kay Medford, Anne
                                           Francis, Walter Pidgeon, Lee Allen, Mae Questel,
                                           Gerald Mohr, Frank Faylen, Louis Armstrong

                       Un film simpàtic i força entretingut. Concebut a la manera dels grans 
                       musicals clàssics i amb la famosa cançó Hello Dolly com a tema central.  
                       Una Streisand al límit de la sobreactuació -en Wyler va tenir problemes 
                       per centrar-la ja en el seu debut- però sempre amable i ocurrent. No
                       va ser una gran pel·lícula però si una comèdia musical prou agradable. 
                       Recordo que la vaig veure quan es va estrenar a Barcelona i que va ser 
                       l'única estrena d'en Wyler que veuria.
                       La meva valoració: ***


The Liberation of L. B. Jones (No se compra el silencio), 1970
                       Durada: 102 minuts
                       Producció: A. Ronald Lubin, William Wyler, Liberation i Columbia
                       Argument: Jesse Hill Ford
                       Guió: Stirling Silliphant i Jesse Hill Ford
                       Fotografia: Robert Surtees
                       Director artístic: Kenneth A. Reid
                       Muntatge: Carl Kress, Piter Bergema i Robert Swink
                       Música: Elmer Bernstein
                       Repartiment: Lee J. Cobb, Roscoe Lee Brown, Anthony Zerbe, Lee
                       Majors, Lola Falana, Barbara Hershey, Yaphet Kotto, Chill Wills,
                       Ray Teal

                       Un film seriós i potent que tanca la filmografia d'aquest gran director 
                       amb dignitat. Denuncia racista convertida pel nostre director en un
                       excel·lent melodrama. Bones interpretacions i un ambient tens des
                       del prinicpi que esclata en un final conseqüent.
                       La meva valoració: ****

                       
                        

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada